Kiitokset kuudesta vuodesta

04.12.2023

Kokoukset Yleinen
Kuva: Anssi Takala

Karateliiton syyskokous pidettiin lauantaina 2.12. Toinen ja sääntöjen mukaan viimeinen kolmivuotiskauteni liiton puheenjohtajana päättyy vuoden lopussa ja uutena puheenjohtajana jatkaa Harry Heinonen, jolla on pitkä kokemus karateliitosta ja kamppailulajeista. Samalla valittiin joukko muitakin hallituksen jäseniä, osin samoja uudelle kaudelle ja osin uusia. Karateliitto on hyvissä käsissä ja kykyä kehittää lajia varmasti löytyy.

Nyt tällaisella hetkellä mietin tietenkin sitä, onko liitto paremmassa tilassa kuin 6 vuotta sitten? Omasta, vaikkakin vähemmän puolueettomasta, mielestäni kyllä ainakin jonkun verran, mutta parannettavaakin vielä on ja paljon. Voidaan tietenkin aina haikailla kultaista 80-lukua, mutta maailma on muuttunut, taistelu harrastajista aivan eri luokkaa kuin ennen ja ihmisten ajasta kilpailevat paitsi eri lajit niin myös kasvava kiire. Huomioidaan siis muuttunut maailma ja peilataan tilannetta sen mukaisesti.

Mitä sitten ollaan viimeisen kuuden vuoden aikana saatu aikaan? Ainakin monet käytännön asiat ovat kehittyneet. On esimerkiksi siirrytty sähköiseen kirjanpitoon, uudistumista on tapahtunut sekä hallituksessa, toimistossa että valiokunnissakin, viivytystaistelu väheneviä valtionavustuksia kohtaan on ainakin toistaiseksi onnistunut ja liiton talous on kunnossa. Koronapandemia iski kamppailulajeihin lujaa eikä harrastajia ole vielä saatu tarpeeksi takaisin saleille, mutta rekisteröityneiden eli lisenssin hankkineiden harrastajien määrä on silti noussut, millä on positiivinen vaikutus liiton valtionapuun. Tampereella pidettyjen karaten nuorten EM-kisojen onnistunut läpivienti koronan keskellä oli melkoinen urotyö sekä liiton työntekijöiltä ja runsaalta vapaaehtoisten joukolta. Kansainvälisiä kisoja on pidetty myös taidossa ja ju-jutsussa.

Karaten olympiastatus herätti runsaasti kiinnostusta ja muutkin kuin lajin harrastajat seurasivat Titan kilpailu-uraa matkalla kohti Tokiota. Vaikka kisapaikkaa ei valitettavasti tullutkaan, niin silti tästä kertyi paljon positiivista huomiota. Lisäksi Titan Vuoden Läpimurto -titteli Urheilugaalassa lämmitti mieltä yli lajirajojen. Parin vuosikymmenen hiljaiselon jälkeen karatekilpailijoista alkoi olla enemmän asiaa valtakunnankin mediassa paikallislehtien lisäksi, mikä tekee tietysti hyvää monin tavoin. Tällä hetkellä meillä on joukko lupaavia nuoria kisaajia kaikissa kolmessa liiton lajissa, joille pyrimme luomaan mahdollisimman hyvät menestymisen mahdollisuudet.

Tähän liittyen täytyy samalla todeta, että viimeisen kuuden vuoden aikana ja jo sitä ennenkin isoimmat haasteet ovat tosiaan pääasiassa olleet karaten valmennuksessa ja varmaan välillä valinnoissakin – taidon ja ju-jutsun puolella tilanne on ollut yleensä selkeämpi. Karatessa valmennusjohto on välillä lähtenyt ovet enemmän tai vähemmän paukkuen – ja toisinaan palannut samoista ovista takaisin. Karate on niin pieni laji myös valmentajien määrän suhteen, että meillä ei ole varaa isoihin kiistoihin. Mielipiteitä on varmasti erilaisia ja niin pitääkin olla – mutta jos jatkossa halutaan menestyä, niin rajalliset resurssit on koottava kasaan, mikä edellyttää, että noista erilaisista mielipiteistä pystytään keskustelemaan ja yhteistyöstä sopimaan. Liitossa on nyt jälleen uusi valmennus ja uskonkin, että päävalmentaja Mika Virkkusen johdolla saadaan nyt rakennettua yhteistyötä valmennukseen ottaen mukaan myös ne, jotka tällä hetkellä ovat kokeneet olevansa eri linjoilla tai sivussa. Tähän kun vielä voitaisiin saada mukaan aktiivinen aluetoiminta, myös kaiken tasoisten kisojen ja leirien muodossa, sekä seurojen entistä parempi tukeminen valmennustyössä, niin tulevaisuus on valoisampi kaikkien karateliiton lajien osalta. Avainsana menestykseen on Yhteistyö – ja siihen tällä porukalla on kaikki edellytykset nyt ja jatkossa!

Syysliittokokouksessa Pirkko Heinonen esitteli ensi vuoden suunnitelmia ja kävi läpi myös karateliiton strategiatilanteen. Vaikka työtä on varmasti paljon, tavoitteet ovat tavoittelemisen arvoisia ja tärkeitä niin harrastustoiminnan kuin kilpailijoidenkin kannalta – niin karaten kuin ju-jutsun ja taidonkin osalta. Päätin tähän liittyen käyttää ulkopuolista apua ja konsultoida tekoälyä kysymällä siltä, millainen Suomen karateliiton tulevaisuus on. Ja tekoälyhän vastasi viisaasti näin:

Suomen Karateliiton tulevaisuus riippuu monista tekijöistä, kuten urheilun suosiosta, jäsenmäärän kehityksestä, valmennuksen laadusta ja kansainvälisen kilpailukentän muutoksista. Yleisesti ottaen, jos liitto panostaa seuraaviin alueisiin, sen tulevaisuus voi olla lupaava:
    1. Jäsenmäärän Kasvattaminen: Liiton tulee keskittyä jäsenmääränsä kasvattamiseen, erityisesti nuorten keskuudessa. Tämä voi tarkoittaa koulujen ja yhteisöjen kanssa tehtävää yhteistyötä karaten esittelyyn ja sen hyötyihin liittyen.
    2. Valmennuksen Laatu: Korkealaatuisen valmennuksen tarjoaminen on avainasemassa. Tämä sisältää valmentajien koulutuksen, urheilijoiden kehittymisen tukemisen ja modernien harjoittelumenetelmien käyttöönoton.
    3. Kilpailutoiminnan Kehittäminen: Aktiivinen osallistuminen sekä kansallisiin että kansainvälisiin kilpailuihin voi edistää lajin näkyvyyttä ja suosiota. Menestys kansainvälisellä tasolla voi myös houkutella uusia harrastajia.
    4. Yhteistyö ja Kumppanuudet: Yhteistyö muiden urheilujärjestöjen, sponsoreiden ja median kanssa voi auttaa karaten aseman vahvistamisessa Suomessa.
    5. Lajin Monipuolisuuden Korostaminen: Karate on laji, joka yhdistää fyysisen kunnon, itsepuolustustaidot ja henkisen kasvun. Korostamalla näitä elementtejä, liitto voi houkutella laajempaa yleisöä.
    6. Kestävä Kehitys ja Innovatiivisuus: Liiton tulee pysyä ajan hermolla ja sopeutua muuttuvaan urheilumaailmaan, hyödyntäen teknologiaa ja uusia trendejä toimintansa kehittämisessä.
Näiden seikkojen huomioiminen voi auttaa Suomen Karateliittoa luomaan vahvan ja kestävän perustan tulevaisuutta varten. Tietenkin, urheilun maailmassa tapahtuu jatkuvasti muutoksia, joten joustavuus ja kyky sopeutua uusiin olosuhteisiin ovat myös tärkeitä.”

Jotenkin kuulostaa tutulta, erityisesti Pirkon esityksen vuoden 2024 suunnitelmista kuultuamme :-). Tästä on varmasti hyvä jatkaa!

Kiitokset kaikille kuluneista kuudesta vuodesta! On ollut todella hienoa tehdä töitä karaten eteen teidän kanssanne. Nyt seuraavana tavoitteenani on lisätä omaa karateharjoittelua eli aktiivisemmin salille hikoilemaan – katsotaan miten se puoli onnistuu. Menestystä jatkoon koko liitolle ja tavataan tatameilla!

Kimmo Koski