Kilpailujen järjestäminen

Kun suunnittelet kilpailun järjestämistä, huomioi myös tiedottaminen sekä liitosta lainattava tarpeisto.

Kun suunnittelet kilpailun järjestämistä ota yhteyttä Karateliiton toiminnanjohtajaan sopivan ajankohdan löytämiseksi. Liiton sivuilla olevaan kalenteriin on merkitty kansallisille kilpailuille sopivia viikonloppuja.

Lisätietoja liiton toiminnanjohtaja Pirkko Heinoselta puh 044-5017680 pirkko.heinonen(a)karateliitto.fi.

Karateliiton järjestämissä kilpailuissa (SM-kilpailut ja Finnish Open) Karateliitto hoitaa tapahtumien tiedottamisen, muulloin tiedottamisesta on vastuussa kilpailun järjestävä seura. Sopikaa jo kilpailutapahtumaa suunnitellessanne siitä, kuka hoitaa tiedottamisesta. Kilpailusta tiedottaminen palvelee kilpailijoiden lisäksi myös järjestävää seuraa ja koko lajia Suomessa.

Sportsdata

Karatekilpailuissa yleisesti käytetty järjestelmä on Sportsdata, jonka toimintoja Suomessa hallinnoi SD Events. Heillä on vuokrattavissa välineistöä, kuten tietokoneet ja joystickit.

Tiedottaminen

Karateliiton sivujen kalenteri toimii sekä liiton että jäsenseurojensa tapahtumien keskitettynä tiedotuskanavana ja sitä seurataan aktiivisesti.

– kun kilpailujen ajankohta on päätetty, lähetäthän siitä heti tiedon karateliittoon.
– kun kilpailujen ilmoittautumisaika lähenee, tee kilpailukutsu ja toimita myös se liittoon.

Mikäli haluat kilpailuille ja seurallesi näkyvyyttä esim. lehdistössä, kilpailuista kannattaa tehdä yksinkertainen ennakkotiedote ja lähettää se sähköpostitse medioihin. Ennakkotiedotteessa kerrotaan tapahtuman luonne, kilpailujen aika, paikka, arvioitu osallistujamäärä ja sarjat sekä yhteyshenkilö johon toimittaja voi ottaa yhteyttä. Kutsumalla henkilökohtaisesti toimittaj(i)a kilpailupaikalle ja tarjoamalla opastettu kierros paikan päällä on mahdollista saada vielä suuremmalla todennäköisyydellä tapahtumasta juttu lehteen/lehtiin.

Ennakkotiedote kannattaa lähettää ensisijaisesti paikallislehtiin, suuremman tapahtuman kyseessä ollen myös Yleen, suurimpiin sanomalehtiin, paikallisradioon ym. ym.

Kilpailujen jälkeen etenkin harrastajien ja kilpailijoiden mielenkiinto kohdistuu kilpailujen tuloksiin. Oma tai oman seuran menestyminen ja siitä lukeminen kiinnostaa ja siksi lyhytkin tiedote kilpailuista ja sarjakohtaiset tulokset tulisi toimittaa karateliittoon jo kilpailuviikonlopun aikana tai viimeistään heti alkuviikosta. Mikäli varsinaista tiedotetta ei kenelläkään seurasta ole aikaa muotoilla, pelkät tuloksetkin ja perustiedot kilpailuista riittävät.

Liitosta saa lainaksi kilpailuihin:

• Pistetaulut (TV-näyttö sekä tietokone) käyttölisenssistä vastaa kilpailujen järjestäjä.
  • Tuomariliput / tuomarikansiot
  • Järjestävän seuran tulee aina sopia varustelainauksesta etukäteen ja huolehtia varusteiden noutamisesta ja palauttamisesta sovittuun määräaikaan mennessä.

Lisätietoa varustelainauksesta ja pelisäännöistä antaa:
Toiminnanjohtaja Pirkko Heinonen, puh 044-5017680, pirkko.heinonen(a)karateliitto.fi.