Karate nähtiin ensi kertaa Tokion olympialaisissa vuonna 2020

Karate on myös kilpaurheilua

Karatesta on muotoutunut ajan myötä suosittu kilpailulaji, jossa kisataan pisteottelussa (kumite) ja liikesarjoissa (kata). Molempien kilpamuotojen tuntemus ja ymmärrys perustuu lajille oleellisiin perinteikkäisiin osa-alueisiin ja niihin paneudutaan osana normaalia harjoittelua, tyylisuunnasta riippuen.

Karate on hiljattain saanut olympia-statuksen, joka tarkoittaa että karate nähtiin ensimmäistä kertaa olympiaohjelmassa Tokion kesäolympialaisissa vuonna 2020. Se, että nähdäänkö karatea jatkossa olympialaisissa on vielä auki.

Muiden urheilulajien tavoin, myös karate jakaantuu kilpaurheilussa miesten ja naisten sarjoihin, sekä eri ikä- ja painoluokkiin.

Pisteottelu eli kumite

Kumite on kaksin käytävään kamppailuun perustuva jännittävä kilpailumuoto, jonka arvostelu ja pisteytys perustuu pisteiden keräämiseen lyöntejä, potkuja ja kaatoja hyödyntäen.

Tarkoituksena ei ole vahingoittaa vastustajaa vaan pisteitä myönnetään onnistuneeksi katsotuista, nopeista hyökkäyksistä. Liiallisesta kontaktista rankaistaan kilpailijoita varoituksin.

Kumitessa ottelijalla on joko punainen (aka) tai sininen (ao) vyö, otteluun suunniteltu kevyt puku ja hammassuojat. Rintapanssarin lisäksi käsissä käytetään otteluhanskoja ja jaloissa sääri- ja jalkapöytäsuojia.

Katso esimerkki kumite-ottelusta (Youtube).

karateliitto-karate-kumite-emma aronen

Liikesarja eli kata

Katassa kukin kilpailija suorittaa liikesarjansa omalla vuorollaan yksin. Tavoitteena on suorittaa oma liikesarjansa mahdollisimman onnistuneesti; arvostelukriteereinä ovat mm. nopeus, voima, liikkeiden oikea suoritustapa ja kamppailun todentuntuisuus. Tuomarit arvostelevat suoritukset pistein.

Katso esimerkki kata-ottelusta (Youtube).

Joukkuekatassa suoritetaan liikesarja kolmen hengen joukkueena, jolloin arvostellaan myös liikkeiden yhdenaikaisuutta. Joukkuekataan kuuluu myös näyttävät bunkait, joissa ennalta sovitun kamppailun omaisesti karatekat esittävät sovelluksia katan liikkeistä ja tekniikoista tuomareille ja yleisölle.

Katso esimerkki joukkuekata-ottelusta (Youtube).

karateliitto-kata-jesse-enkamp

Aloita karate!

Etsitkö itsellesi tai lapsellesi uutta harrastusta? Karate on itsepuolustuksen lisäksi myös jännittävä urheilulaji ja soveltuu innostavaksi koko perheen harrastukseksi. Etsi lähistöltäsi sopiva karateseura ja tule mukaan kokeilemaan!