Viedään Suomen karatea yhdessä eteenpäin

14.03.2024

Karateliiton uusi hallitus aloitti 1.1.2024 ja monta hyvää asiaa on lähdetty viemään eteenpäin aktiivisen toiminnanjohtajan ansiosta. Harrastekarateryhmä on perustettu edistämään karatea ja aluetoimintaryhmä edistämään ”matalan kynnyksen” kilpailutoimintaa seuroissa. Lisäksi on perustettu varainhankintaryhmä, jonka tavoitteena on saada taloudellista tukea kilpailijoiden toiminnan kehittämiseen. SM-kisojen 6.4.2024 yhteydessä lisää tästä aiheesta.

Valmennusvaliokuntaan, maajoukkuetoimintaan ja päävalmentajaan kohdistuen on julkisuudessa on tuotu esiin paikkansa pitämättömiä asioita, jotka on tässä syytä oikaista. Perusteettomasti on puhuttu jopa omien suosimisesta valintoja tehtäessä.

Valmennusvaliokunta

Valmennusvaliokuntaa ei käytännössä ollut vuoden 2023 alkupuoliskolla ja syksyllä saatiin valmennusvaliokunta valittua ja toimintaan. Valmennusvaliokunnan toiminta on ollut sen jälkeen erittäin aktiivista ja toimivaa.

Valmennusvaliokunta on myös pyytänyt ulkopuolisia valmentajia mukaan toimintaan, mutta toistaiseksi heidän näkemyksensä eivät ole kaikilta osin kohdanneet valmennusvaliokunnan pelisääntöjen kanssa.

Päävalmentajan hakuprosessi

Päävalmentajan palkkauksesta on myös ollut virheellistä tietoa julkisuudessa.   Valmentajan palkkaus oli avoimena hakuna ja siihen tuli kaksi hyvää hakemusta. Molemmat valmentajat olivat erittäin hyviä ehdokkaita tehtävään. Valituksi tulleen päävalmentajan ja Karateliiton näkemykset työsuhteen ehdoista ja palkkauksesta kohtasivat paremmin.

Intohimona karate

Karate herättää paljon tunteita, mutta jos karatea ja kilpakaratea halutaan kehittää eteenpäin, niin tehdään se yhdessä leireillä, kilpailuissa ja tatamilla.

Pahoittelemme mielipahaa, jota kirjoitukset somessa ovat aiheuttanut urheilijoille, toiminnanjohtajalle, valmennustiimille ja kaikille muille lajia arvostaville. Liiton hallitus keskustelee mielellään, mikäli lajin toiminnassa havaitaan epäkohtia, joihin halutaan puututtavan.

Valmennusvaliokunnalla, päävalmentajalla ja liiton toiminnanjohtajalla on Suomen Karateliiton hallituksen täysi tuki.

Mikäli sinulla on näihin aiheisiin liittyen vielä kysymyksiä, ole ystävällisesti suoraan yhteydessä minuun.

Hallituksen puheenjohtaja

Harry Heinonen