Maajoukkuevalmentaja Kai Keinänen Loimaalla 18.6.2022

13.07.2022

Nykyään Loimaan Kamppailu-Urheilijat nimeä käyttävä Budoseura Ippon ry Loimaalta päätti järjestää kauden päätökseksi kesäleirin, jossa kaikkien seuran kolmen lajin (karate, judo ja brasilialainen jujutsu) harjoitusten vetäjiksi pyydettiin kotimaisia huippuvalmentajia. Suosiollisen ajankohdan ansiosta karatetreenejä saatiin vetämään karaten maajoukkuevalmentaja Kai Keinänen, Denis Zenikovin ja Miika Suvannon huolehtiessa judo- ja bjj-treeneistä.

Loimaalla on Ilpo Jalamon oppeja seuraten harjoiteltu Yuishinkai-tyylisuunnan karatea jo vuodesta 1984 lähtien. Suomen Yuishinkai ry liittyi tänä vuonna Suomen Karateliittoon, mutta maajoukkuevalmentaja Kai Keinänen on vieraillut Loimaalla aiemminkin valmennettaviensa kanssa esittelemässä nykyaikaista kilpakaratea. Ennen treenien alkua muisteltiin, että edellisestä vierailusta olisi saattanut vierähtää jo 10 vuotta. Viime kerralla mukana oli Emma Aronen ja tällä kertaa oli Elina Lehtosen vuoro kantaa päävastuu erilaisten tekniikoiden ja harjoitteiden esimerkkisuorituksista.

Kai Keinänen painotti alusta saakka miten nykyaikaisessa kilpakaratessa korostuvat liikkuminen, etäisyyden hallinta sekä äärimmäisen nopea reagointi, ja näitä asioita tukevia harjoitteita päästiin kokeilemaan monipuolisesti. Mielenkiintoisena huomioina mainittakoon, että varmaan yli puolet treeneistä kului harjoitteiden parissa, jotka eivät varsinaisesti sisältäneet peruskaratetekniikoita, vaan keskittyivät eri tavoin koordinaation, liikkuvuuden, vastustajan lukemisen, oikea-aikaisen ja räjähtävän reagoinnin opetteluun. Nämä kaikki olivat erinomaisia harjoitteita on sitten harjoittelun tavoitteena itsepuolustuskyvyn parantaminen tai kilpaottelu. Lisäksi esiteltiin erilaisten harjoitteiden variaatioita ja yhdistelmiä, ja lopulta näitä yhdisteltiin myös varsinaisiin karaten lyönti- ja potkutekniikoihin.

Kokonaisuudesta jäi Loimaan vetäjien työkalupakkiin hyviä ja kehittäviä harjoitteita, joilla voidaan sekä junioreiden että aikuisten normaaliharjoittelua sopivasti maustaa ja monipuolistaa. Harjoittelun jälkeen todettiin hymyssä suin, että ehkä katsotaan taas 10 vuoden päästä uudestaan ja Kai Keinäsen kiireisen kalenterin tuntien olisi varmaan pitänyt jo päiväkin sopia valmiiksi. Loimaalla on kuitenkin karatea harjoiteltu jo melkein 40 vuotta, joten voidaan olla varmoja, että karatekoita löytyy riviin, menee sitten seuraavaan vierailuun vuosi, tai vaikka kymmenen. Loimaan Kamppailu-Urheilijat haluavat kiittää Kai Keinästä ja Elina Lehtosta vierailusta ja toivottaa kaikille kotimaisille kilpakaratekoille onnea ja menestystä kansainvälisillä areenoilla!

Kuvien ottaja: Petri Litmanen