Länsi-Suomen Karatekat huippuvireessä Puolassa Tczew Karate Open Cupissa

23.04.2018

Puolan Tczewissä järjestettiin 21.4.2018 kansainvälinen Karate turnaus, johon osallistui 800 ottelijaa, 57 eri seurasta ja kymmenestä eri maasta. Suomesta kilpailuihin otti osaa Länsi-Suomen aluejoukkue, joka koostuu Turun, Euran ja Porin alueen naisottelijoista. Kilpailu on yksi Puolan sisäisestä ranking kilpailuista ja tämän vuoksi, jokaisessa sarjassa otteli Puolan ja sen lähimaiden parhaimmat karatekat.

Saavuimme Tczewiin jo torstaina, koska tarkoitus oli harjoitella paikallisten kanssa. Yhteisharjoitukset eivät onnistuneet, mutta järjestävä seura antoi meille salinsa käyttöön. Treenasimme torstaina ja perjantaina hyvät viimeistelyharjoitukset ja perjantaina päivällä kävimme vielä tutustumassa puolalaiseen kaupunkikulttuuriin.

Länsi-Suomen aluejoukkueen tulos kilpailuissa oli erinomainen. Jokainen kilpailija otteli itsensä mitaleille, monet jopa useammassa sarjassa. Sarjojen taso oli hyvää kansainvälistä Kumite-tasoa. Ottelut olivat kovatempoisia, mutta tuomarit pitivät tuomioillaan ottelut hallussa koko turnauksen ajan.

Hyvää turnauksessa oli se, että tytöt pääsivät ottelemaan eri ikäluokissa sekä henkilökohtaisissa- että joukkuesarjoissa. Tästä johtuen niille, jotka etenivät mitaliotteluihin asti, otteluita kertyi paljon päivän aikana. Eniten otteluita päivän aikana urakoi Euran Elina Lehtonen, joka otteli yli viisitoista ottelua. Kilpailu oli erinomainen näyttökilpailu niin Liiton valmentajille kuin ottelijoille itselleenkin. Hyvin pääsi vertaamaan omaa tasoaan ja näkemään, mitä on odotettavissa omissa ikä- ja painoluokissa tulevaisuuden kansainvälisissä kilpailuissa. Tällaiset kisat ovat erinomaisia tasomittaus kilpailuja kaikille ottelijoille, koska pitkän päivän aikana ottelijat kokevat onnistumisia, pettymyksiä ja omaa henkistä kanttia testataan monta kertaa. Vaikka päivä oli todella pitkä ja väsymys painoi kaikkia, oli upeaa seurata omien ottelijoiden loistavia esityksiä läpi kilpailun.

Matkajärjestelyt järjestävän organisaation kautta sujuivat hienosti. Hotelli oli kohtalaista tasoa ja kuljetukset lentokentältä hotellille sujuivat ongelmitta. Kilpailumaksut olivat vain 15€ / sarja ja ruoka ym. eläminen paikanpäällä oli verrattain edullista. Kävimme tyttöjen kanssa fine dining ravintolassa, joka oli varmasti ikimuistoinen kokemus johtuen alkupalojen erikoisuudesta sekä pääruuan mausteisuudesta. Tästäkin hauskasta kokemuksesta me valmentajat varmasti jaksamme vääntää juttua tytöille vielä monta kertaa jatkossakin.

Tulokset:

Tytöt U16