Kilpakarate – maalaiskylästä maailmalle

02.11.2023

Karateliiton valmentajana ja Karaten Olympiavalmentajana työskennelleeltä Kai Keinäseltä on ilmestynyt varmasti kaikkia karaten parissa toimivia kiinnostava kirja. Kaitsun tarina omasta valmentajan urastaan laajenee myös Karateliiton sivuilla luetuista kisakertomuksista tarkasteluksi mitä tulosten takana on ja miten niihin on päästy. Kirjan julkaisutilaisuus järjestettiin tarinan syntypaikoilla Honkilahden kyläkoululla tiistaina.

Kirja ilmestyy myös kirjakauppoihin, mutta malttamattomat voivat tilata kirjaa suoraan Sanna Keinäseltä:

Kirjan hinta on 25€+postikulut

Laita Whatsapp-viesti Sanna Keinäselle numeroon 05055629938 tai sähköpostiin keinanensanna@hotmail.com. Kerro kuinka monta kirjaa haluat tilata ja mahdollinen toive omistuskirjoituksesta Kaitsulta. Lisäksi laita viestiin osoitetietosi.

Sanna lähettää maksuohjeet (MobilePay/tilisiirto) ja kun maksu on perillä kirja lähtee heti kun ensimmäinen erä on saatu.

Kirjoja on ostettavissa myös Titalta Finnish Openin yhteydessä käteisellä tai MobilePay:lla hintaan 25€.

Olen laittanut asioita ylös vuodesta 1997 lähtien, kun perustettiin Euran Karateseura. En ajatellut kirjaa kirjoittaa, kunhan vaan päiväkirjamaisesti tallensin tapahtumia. Matkakertomuksia kirjoitin eri reissuista, joista osa päätyi karateliitonkin sivuille mutta pääasiassa mukana olleille ja seuran nettisivuille.  Tuli treenaajien kanssa puheeksi, että jos laittaisi koko matkan kirjan muotoon. Muistoksi mukana olleille.  Kun kirjaa sitten aloin kokoamaan, loogisin punainen lanka oli minun olla kertojana omasta valmentajatarinastani ja samalla kertoa lapsuudesta aikuisuuteen kulkeneiden lähivalmennettavien taipaleesta, sekä muista tiiviisti mukana matkan varrella olleista persoonista.

Kovasti hengessä mukana olleille kyläläisille, sukulaisille ja tutuille, jotka eivät lajia ja urheilun maailmaa tunne, pyrin valottamaan tapahtumia tulosten takaa. Toivoisin myös, että nuoremman polven valmentajat löytäisivät joitakin ajattelemisen aiheita meidän tavastamme ja osaisivat toimia monessa asiassa suoraan viisaammin.

Matkan varrella kaikki oppi etsittiin ja käytettiin karatekilvoittelun parhaaksi, ja tosissaan asioiden kanssa on oltu. Kilpakaraten suomalaismenetyksen huippuajat 80–90-luvuilta olivat jääneet historiaan, kun me varsinaisesti pääsimme vauhtiin. 2000-luvun edetessä karaten säännöt muuttuivat, kansainvälinen kilpatoiminta kasvoi ja ammattimaistui uusien menestysmaiden myötä. Suurta suunnitelmaa ei koskaan ollut. Tehtiin vain innostuneesti, paljon, kauan ja osin vahingossa oikein. Edettiin askel kerrallaan hetkessä eläen. Valmentajana minulla ei ole ollut mitään urasuunnitelmaa. Minua on aina pyydetty seuraavaan tehtävään sen mukaan, kun meidän seuramme ottelijat ovat edenneet. Onneksi tuli aikanaan laitettua juttuja ylös, itselleni kirjoittaminen oli hyvä keino jäsentää tapahtumat ja niistä toivottavasti jotain oppineena mennä elämässä eteenpäin.”

Kaitsu