Katja Anoschkin aloittaa taidon uutena päävalmentajana

29.05.2024

Sandokaita edustava Katja Anoschkin 3.dan on valittu taidon uudeksi päävalmentajaksi. Taidossa päävalmentaja vastaa sekä taidon aikuisten valmennusryhmän, että taidomaajoukkueen valmennuksesta. Uusi päävalmentaja astuu luottavaisin mielin tehtävään. Edellisen päävalmentajan, Marko Havun manttelinperijä kertoo olleensa itse urheilijana hyvissä käsissä kahden eri valmennustiimin alaisuudessa. ”Urheilullinen toiminta on ollut ammattimaista ja valmennus korkeatasoista, vaikka laji ei ole urheilijoille eikä valmentajille ammatti. Perustat toimintaan ovat siis hyvät. Marko Havu korosti valmennuksessaan paljon urheilijalähtöisyyttä, joka on myös minulle erittäin tärkeä valmennuksen periaate. On tärkeää, että urheilijat kokevat, että he voivat vaikuttaa valmennuksen toteuttamiseen ja että heidät huomioidaan yksilöinä”, Anoschkin summaa näkemyksiään.

Anoschkin tunnettiin maajoukkueessa esimerkillisenä urheilijana, joka ei luovuta vastoinkäymisissä, vaan nousee niistä joka kerran jälkeen vahvempana sekä halusta kehittyä. Valmentajana Anoschkin on positiivisen vaativa valmentaja. Hän pyrkii ilon ja kannustamisen kautta saamaan urheilijat ylittämään itsensä niin treeneissä kuin kilpailuissakin. ”Urheilija asettaa aina itse tavoitteensa. Kun tavoitetaso on asetettu, koen, että minun tehtävänäni on huolehtia siitä, että urheilijalla on edellytykset mennä tavoitetta kohti. Olen myös valmentajana aika kokeilunhaluinen. Testaan mielelläni uusia harjoitteita ja lähestymistapoja ja kouluttaudun aika paljon vapaa-ajallani. Muun muassa tällä hetkellä kouluttaudun psyykkiseksi valmentajaksi. Erityisesti nautin ottelun valmentamisesta, koska siinä luovuus ja kokeileminen on jatkuvasti läsnä. Olen toiminut valmentajana kolmessa eri urheilulajissa viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Viime vuodet on kuitenkin menneet ensisijaisesti omaan urheilu-uraan keskittyen. Taidossa kilpailin kymmenen vuotta ja kokemusta on neljästä eri arvokilpailusta, viimeisimpänä Japanista 2023” Anoschkin summaa.

Taidon valmennusryhmän toiminnassa Anoschkin pitää parhaana keskinäisen kunnioituksen ja ilon kautta tekemisen ilmapiiriä. ”Jokaisen kehittymisestä ja menestyksestä on iloittu yhdessä ja kehitys on myös kannustanut toisia eteenpäin, niin kuin kilpailutoiminnassa parhaimmillaan tapahtuu. Toivon pystyväni luomaan kannustavaa ilmapiiriä, jossa urheilijat haluavat ja uskaltavat asettaa kovia tavoitteita. Ajattelen, että suurin kehityskohde urheilijoiden valmentautumisessa on urheilijan elämän kokonaiskuormituksen hallinnassa ja siihen liittyvässä loukkaantumisen ehkäisemisessä. On tärkeää, että urheilussa säilyy aina tasapaino urheilun ja muun elämän välillä. Olen itse yhdistänyt urheilu-uran äitiyteen, opiskeluun ja työntekoon ja olen iloinen, että meidän lajissa näiden roolien yhdistäminen on mahdollista”, uusi päävalmentaja pohtii.

Anoschkin on kerännyt rinnalleen myös osaavan valmennustiimin, josta löytyy kokemusta ja kovaa osaamista taidon eri lajeista. Valmennustiimiin kuuluvat Mimmi Turpeinen, Jani Pylväinen ja Jukka Wiljanen. ”Olemme myös persoonina erilaisia ja meillä on erilaisia vahvuuksia, joten täydennämme toisiamme hyvin”, Anoschkin kiittelee tiimiään.