Karate on polku, jonka varrella nuori kasvaa taitavaksi aikuiseksi ja osaksi innostavaa yhteisöä.

Karate on monipuolinen harrastus

Karatessa opetellaan puolustamaan itseään ja sen myötä myös usein lasten ja nuorten itsetunto ja itsevarmuus kehittyy samalla. Kamppailutaitojen lisäksi harjoitteluun kuuluu kehon hallinnan, liikkuvuuden ja lihaskunnon kohottaminen, leikkejä ja pelejä unohtamatta.

Valmentajien ohjeiden kuuntelu ja noudattaminen sekä muiden treenikaverien kunniottaminen korostuu perinteisten kamppailulajien salietiketissä. Harjoittelu tapahtuu usein ennalta määrätyissä harjoittelumuodoissa ja japaninkieliset komennot ohjaavat ryhmän harjoittelua. Lajille tyypillinen kuri ja järjestys on lapsille ja nuorille usein uutta, mutta tervetullutta, sillä sen myötä harjoitteluun voi keskittyä ja se luo selkeät raamit kaikelle tekemiselle.

Kilpailua jo nuoresta alkaen

Kilpakarate on monelle lapselle ja nuorelle karatessa mieleinen osa-alue. Leikkimielistä kisailua harrastetaan suurimmassa osaa karateseuroista ympäri Suomen ja osalla seuroista onkin jo pitkä historia kilpakaraten saralla. Näissä seuroissa on usein myös omat kilparyhmät ja -valmentajat. Monissa seuroissa taas kilpailua ei pidetä suuressa roolissa ja keskitytään enemmän perinteisemmän karaten harjoitteluun.

Kaikkein nuorimmille on tarjolla pisteottelusta kevennettyjä versioita kuten pyykkipoikaottelua ja liikesarja-otteluita, jossa on helpotetut säännöt.

Liikunnalliseen elämäntapaan ohjaaminen

Osana karaten harjoittelua lapsia ja nuoria ohjataan useissa seuroissa kohti liikunnallisia elämäntapoja. Näihin lukeutuvat esimerkiksi riittävä unen saaminen, oikeanlaiset ruokailutottumukset, päihtettömyys ja omasta terveydestä huolehtiminen.

Seuroissa, joissa on paljon junioritoimintaa, on usein koulutetut valmentajat, jotka sopivat junnujen sekä heidän vanhempiensa kanssa tietyistä pelisäännöistä, joita noudatetaan niin treeneissä kuin niiden ulkopuolella.

Tähtimerkki on lupaus laadukkaasta junioritoiminnasta

Tähtiseura on Olympiakomitean, lajiliittojen ja aluejärjestöjen uusi seurojen laatuohjelma, joka tukee suomalaisen urheilun keskeistä vahvuutta: seuratoimintaa. Laatuohjelma auttaa seuroja kehittämään sen itse valitsemia osa-alueita modernien työkalujen ja toimintatapojen avulla yhdessä muiden laatuseurojen kanssa.

Seuroille myönnettävä Tähtimerkki viestii siitä, että seura luo lapsille ja nuorille turvallisen, kehittävän ja innostavan ympäristön harrastaa ja urheilla. Seura täyttää seuran johtamisen ja lasten urheilun laatutekijät, ja on osa suurempaa seuraverkostoa, joka kehittyy yhdessä ja oppii toisiltaan hyviä käytäntöjä. Tähtiseurassa jokainen saa urheilla omalla tavallaan hyvässä seurassa.

Tule kokeilemaan karatea!

Etsitkö itsellesi tai lapsellesi uutta harrastusta? Karate on itsepuolustuksen lisäksi myös jännittävä urheilulaji ja soveltuu innostavaksi koko perheen harrastukseksi. Etsi lähistöltäsi sopiva karateseura ja tule mukaan kokeilemaan!