Tuomaritoiminnan terveisiä maailmalta!

Tuomaritoiminta

Tuomaritoiminnan terveisiä maailmalta!

Pirkko Heinonen

Kuluvaan vuoteeni on tähän mennessä sisältynyt seitsemän kansainvälistä kilpailua. Vuosi käynnistyi helmikuussa Fujairahin Premier Leaguessa, jossa järjestettiin myös tuomarikurssi WKF:n ensimmäistä lisenssiään (judge B) suorittaville tuomarikokelaille. Työtilanteeni vuoksi pääsin seuraavaksi osallistumaan vasta Turkin Gaziantepissa toukokuussa pidettyihin EM -kilpailuihin. Kesä oli minulle hyvin vilkas, nimittäin silloin kävin Kairon Serie A-kilpailussa, nuorten EM-kilpailuissa Prahassa sekä Youth Leaguessa Kroatian Porecissa. Syyskuussa matka vei vielä Azerbaijanin Bakuun toiseen Premier League -kilpailuun. Tampereen FOCissakin näimme hieman kansainvälistä väriä. Tänä vuonna vielä omassa kalenterissani ovat MM-kisat Turkissa, Pohjoismaiden mestaruuskisat Riikassa, ja tietenkin kotimaan SM-kisat.

WKF:n kilpailukalenterin suunnitteluun jää siis jonkin verran valinnanvaraa, mutta sääntöjen mukaan on osallistuttava kahteen Premier League-, yhteen Serie A- ja yhteen Youth League -kilpailuun kolmessa maanosassa. Nämä ovat ehdot, jos mielii osallistua MM-kisoihin, ja minun tapauksessani pysytellä tuomarikomitean jäsenenä.

Matkustaminen itsessään on ihan mukavaa, vaikkakin toisinaan rasittavaa, lähinnä muuttuvien aikataulujen tai yöaikaisen matkustamisen vuoksi. Usein riennän töistä suoraan lentokentälle, ja taas kotiinpaluun jälkeen suoraan työhön, joten palautumisaikaa ei yleensä jää. Kilpailupäivät ovat myös niin intensiivisiä, ettei aina jää lainkaan aikaa nähtävyyksille, toisinaan ei edes ruokailulle. Tuntuu juhlalliselta, jos joskus on puoli päivää vapaata, ja ehdin nähdä matkakohteesta jotakin, tai nauttia ruoasta.

Kilpailupäivät ovat jännittäviä ja stressaavia -useimmiten ihan positiivisella tavalla. Tuomaroinnin haasteellisuus on antoisaa, ja innostaa pistämään kaiken peliin ja yrittämään parhaansa. Ikinä ei tiedä, mitä eteen tulee. Roolini on poikkeuksetta tatami managerin tehtävä, koska kuulun sekä EKF:n että WKF:n tuomarikomiteoihin, mutta silloin voin myös itse määritellä, mitä otteluita haluan tuomaroida. Mitaliotteluissa olemme kaikki samalla viivalla, kun tietokone arpoo tuomaripaneelit.

Olen oppinut vuosien varrella monipuolisesti paljon asioita WKF:n toiminnasta, kilpailujen kulusta ja valitettavasti toisinaan myös politiikasta. Koen olevani etuoikeutetussa asemassa saadessani nähdä ja kokea näin paljon minulle rakkaan lajin parissa. Erittäin tärkeä asia ovat myös ystävyyssuhteet, joita on muodostunut ympäri maailman. Se on tärkeä tekijä, joka auttaa jaksamaan ja yhä uudelleen pakkaaman laukun. Kaiken kaikkiaan, tuomarointi on totaalista vastapainoa normaalille työelämälleni ja arjelle. Lomapäiväni kuluvat pääosin kilpailumatkoilla, mutta loman kriteerithän osittain täyttyvät silloin, kun loma sisältää ihan muuta kuin virkatyötä?

Innostun edelleen kaikkien näiden vuosien jälkeen, kun näen hyviä otteluita tai näyttäviä katoja. Urheilijoiden lisäksi ihailen myös taitavia valmentajia. Tässä suhteessa meillä on oikein hyvää osaamista Suomessakin, erityisesti viittaan videotarkastukseen, jossa taitavat valmentajat erottuvat joukosta. Keinäsen Kaitsu on meillä melkoinen ”korttipeluri”, joka osaa nostaa kortin oikeassa paikassa oikeaan aikaan!

Palasin juuri Turkin Konyassa pidetyistä nuorten MM-kisoista. Intensiiviset kaksi viikkoa kuluivat nopeasti tuomarikurssin ja pitkien kisapäivien merkeissä. Kisoissa oli ennätyksellisen suuri osanottajajoukko, joten maailma näyttää toipuneen koronasta, ja etenkin kumitessa taso oli hyvä.

Päivät olivat hyvin intensiivisiä ja työntäyteisiä. Turkissa käytävässä kongressissa saivat siunauksen myös uudet suunnitellut sääntömuutokset. Muutoksia on viime vuosina ollut jatkuvasti, ja nyt on luvattu, että tämän jälkeen ei isoja muutoksia tulisi useampaan vuoteen. Loppuvuosi ja ensi vuoden vaihde ovat siis tärkeää aikaa niin urheilijoillemme kuin meille tuomareillekin, kun alamme ajaa sisään ja opetella uusia sääntöjä.

Hyvää syksyn jatkoa, ja SM-kisoissa viimeistään nähdään!

Pirkko Heinonen