Tampereen nuorten EM-kilpailut 2021

27.08.2021

Kilpailut Yleinen

Kuva: Anssi Takala

Tampereen kisat on saatu kunnialla päätökseen. Kaikista koronahaasteista ja muista etukäteispeloista huolimatta kisat saatiin pidettyä ja vieläpä onnistuneesti. Kiitoksia sateli kansainvälisiltä osallistujilta maailman ja Euroopan karateliiton puheenjohtaja ja hallituksen jäsenet mukaan lukien. Yli 1000 kilpailijan ja 46 maan kisojen järjestäminen koronaturvallisesti tässä tilanteessa on suomalaiselta karatelta näyte peräänantamattomuudesta ja kyvystä järjestää isoja tapahtumia myös poikkeusoloissa. Ne, jotka järjestelyissä ovat olleet mukana, tietävät miten hankalaa ja epävarmaa tämä tällä kertaa on ollut, mikä nostaa saavutuksen arvoa entisestään.

Kisojen yhteydessä järjestettiin kansainvälinen tuomarikurssi, johon osallistui yli 100 tuomarikokelasta. Kaiken kaikkiaan tuomareita kurssilla ja kisoissa oli noin 160. Palaute myös tuomarikurssin toteutumisesta oli lähinnä ylistävää.

Haluankin tässä lausua lämpimät kiitokset karateliiton toimiston väelle, kisojen pääsihteerille, joukkueelle ja sen valmentajille, tuomareille sekä koko muulle runsaslukuiselle vapaaehtoisjoukolle kisojen eri osa-alueilla. Teidän ansiostanne kisajärjestelyt onnistuivat. Matkalla oli paljon haasteita niin kotimaassa kuin kansainvälisesti, mutta te pystyitte nämä kaikki vaikeudet voittamaan. Suuret kiitokset tästä teille kaikille!

Kotikisat olivat myös tärkeä asia nuorille urheilijoillemme. Vaikka mitalit jäivätkin saamatta – muutamassa sarjassa vielä harmittavan täpärästi – niin kilpailuista karttui tärkeää kokemusta, josta on hyvä jatkaa. Koronan takia valmistautumismahdollisuudet ovat vaihdelleet. Kilpailukokemusta oli vaikea hankkia, koska kilpailuita ei ole järjestetty, ja harjoittelua ovat paikoin häirinneet esimerkiksi joillain alueilla suljetut harjoitustilat – sama tilanne oli tietty myös monilla muilla mailla. Uskomme kuitenkin, että nyt syksyn aikana sekä harjoittelu että kilpailutoiminta saadaan koko maassa kunnolla käyntiin. Potentiaalia suomalaisessa karatessa löytyy ja odotamme menestystä tulevina vuosina.

Kisojen jälkipyykki on vielä kesken. Tätä kirjoittaessa talouslaskelmat eivät ole vielä valmistuneet. Tappiota on varmasti mm. yleisön puutteesta ja lisääntyneistä koronatestauksen ja kuljetusten kuluista johtuen kertynyt, joskin sekä Tampereen kaupunki, että mahdollisesti myös valtio, näitä tukevat. Emmeköhän me siis tästäkin selviä kunnialla.

EM-kisojen järjestäminen oli merkittävä ponnistus ja siitä toipuminen vaatii järjestelijöiltä varmasti jonkin aikaa. Kesällä pitämättä jääneitä lomia täytyy pitää nyt syksyllä ja palautuminen kuukausien ponnistuksesta vie muutenkin aikaa. Liiton toimistossa saattaa olla vähän aikaa jonkinasteista resurssipulaa, mihin toivon ymmärrystä, ja mitä tietty paikataan sitten meidän muiden toimesta.

Uudelleenjärjestelyitä tullaan tekemään myös muutamilla alueilla, kuten valmennustoiminnassa, missä nyt porukkaa jonkin verran vaihtuu. Samaten loppuvuoden aikana pyritään täsmentämään karateliiton tehtävien jakoa, aloitetaan liiton uuden strategian jalkauttaminen sekä mietitään keinoja, joilla koronan jälkeen saadaan väkeä takaisin saleille. Näistä asioista tulee myöhemmin lisätietoja, mutta työntäyteinen ja mielenkiintoinen kausi 2021-22 on siis alkamassa.

Kiitokset vielä kerran kaikille Tampereen EM-kilpailuissa mukana olleille!

Kimmo Koski

Suomen Karateliiton puheenjohtaja