Online-koulutusta tuomareille

28.01.2022

Koulutukset Tuomaritoiminta

Kuva: Markku Mustonen

Karateliiton tuomarivaliokunta järjesti torstaina 27.1.2022 tuomarikoulutuksen Zoomin välityksellä. Kouluttajana toimi valiokunnan puheenjohtaja Pirkko Heinonen. Paikalla oli kiitettävät 14 tuomaria. Kaksituntinen koulutus järjestettiin tällä kertaa jo tuomarilisenssin omaaville tuomareille.

Koulutus sai hyvän vastaanoton. Koulutusta oli jo kaivattukin, sillä tuomareilla ei ole ollut mahdollisuutta tuomaroida kisoissa melko pitkään aikaan. Keväällekin on suunnitteilla vain kaksi kilpailua.

Pirkko kävi aluksi läpi WKF:n sääntöihin tulleita uusia sääntömuutoksia. Osa niistä oli jo käytössä viime vuoden kisoissa. Säännöissä on aina jotain uutta opittavaa, ja siksi kaikki koulutus on tervetullutta. Koronatilanne on vaikuttanut tapahtumien järjestämiseen, mutta onneksi meillä on Zoom ja Teams, joiden kautta saamme näitä koulutuksia järjestettyä. Toivon mukaan pääsemme pitämään tuomarikoulutusta kasvokkain tulevana syksynä tuomaripäivien muodossa. Ideoita koulutuksen aiheista voi laittaa Pirkolle. Koulutuksen päätteeksi tuli hyvä käytännön idea kilpailun jälkeisen debriefing -tilaisuuden järjestämisestä kilpailua seuraavana päivänä. Kilpailupäivät ovat kiireisiä, ja tuomareita on niin vähän, ettei päivän aikana ehdi keskustella tilanteista. Debriefing päätettiin ottaa käyttöön Orimattilan junnuturnauksen jälkeen.

Tuomarivaliokunta on päättänyt, että jokainen tuomarivaliokunnan jäsen pitää tämän vuoden aikana aluetuomarikoulutuksen. Seuratkaa karateliiton kalenteria. Koulutuksista ilmoitetaan myös sähköpostitse Karateliiton kautta.

Jos on jotain kysyttävää tuomaritoiminnasta tai sinua kiinnostaa kouluttautua tuomariksi, niin voit ottaa rohkeasti yhteyttä ja kysellä lisää Pirkolta. Yhteystiedot alla.

Lue lisää tuomaritoiminnasta täältä:

Marjaana Rantala, tuomarivaliokunnan sihteeri

Yhteystiedot: