Miten selvitään koronan jälkeen?

31.05.2021

Yleinen

Karateliiton lajiyhteisöllä (karate, ju-jutsu, taido), kuten koko urheiluväellä, on ollut poikkeuksellisen raskas viimeinen runsas vuosi. Harjoittelu on ollut hankalaa erilaisten rajoitusten vuoksi ja meillä kaikilla on pelko, että osa harrastajista ei koronan jälkeen enää palaa saleille. Karateliitto uudistaessaan strategiaansa alkuvuodesta päätyi ratkaisuun, jossa ensimmäinen vuosi eli tämä keskitytään kahteen asiaan: harrastajien paluuseen saleille ja Tampereen nuorten EM-kisojen läpiviemiseen kunnialla koronasta huolimatta. Pitkäjänteisemmät suunnitelmat tulevat vasta sen jälkeen ja julkistetaan syksyllä.

Mahdollisuudet harjoitella ovat koronatilanteesta riippuen olleet erilaisia maan eri osissa. Kun nyt onneksi siltä näyttää, että kesän jälkeen harjoitukset voitaisiin pitää suhteellisen normaalisti koko maassa, niin syksylle kertyy isot odotukset. Voimme toivoa, että liiton kolme lajia harrastuksena ja urheiluna ovat edelleen niin kiinnostavia, että kursseille tulee väkeä ja vanhat harrastajat innostuvat uudelleen. Osahan on tehnyt erilaisia harjoitteita etänä, mistä heille kunnia, mutta monet meistä pidempään harrastaneista eivät välttämättä verkon kautta treenaamiseen ole lämmenneet, joten aika on kulunut muissa merkeissä. Karateliitto pyrkii tietenkin myös omalta osaltaan resurssiensa puitteissa auttamaan seuroja toipumaan koronatilanteesta mahdollisimman hyvin. Erinäisiä webinaareja ja koulutustilaisuuksia on jo pidettykin paremman puutteessa, mutta toivottavasti Olympialaiset ja karaten nuorten EM-kisat myös tuovat toivottua julkisuutta ja lisäävät kiinnostusta lajia kohtaan.

Miten sitten liitto selviää koronasta? Lyhyellä tähtäimellä eli viime vuonna taloustilanne oli hyvä, mikä johtui tosin siitä, että rahaa ei juuri kulunut (kun mitään ei voinut tehdä) ja OKM poikkeustilanteessa ei katkonut avustustaan, joka on liiton talouden kannalta kriittinen eli melkein puolet budjetista. EM-kisoihin on saatu jonkin verran lisää tukea Tampereen kaupungilta ja toivomme, että vaikka koronan takia kulut ovat suuremmat ja kisojen tulot taas mm. sponsorien ja pääsylippujen puutteessa pienet, niin selviämme kisoista korkeintaan pienillä tappioilla.

Tämä vuosi ei kuitenkaan ole se kriittinen karateliiton tulevaisuuden kannalta – seuraavat vuodet sen sijaan ovat. Miksi näin? Suurin syy on OKM:n muutokset valtionavustuksen myöntämisperusteisiin, joka avustus siis on budjettimme kannalta äärimmäisen tärkeä. Jatkossa tullaan nimittäin harrastajamäärä arvion sijasta perustamaan rekisteröityneisiin harrastajiin eli siis niihin, jotka ovat hankkineet lisenssin. Koronan takia lisenssimyynti on tietenkin tänä vuonna pientä aiempiin verrattuna, mikä pitäisi ehdottomasti saada kurottua kiinni loppuvuoden aikana. Lisenssin hinnat on laitettu mahdollisimman alas eli harrastajalisenssi ei maksa kuin 10 EUR – mutta harrastajat pitää saada näkemään se vaiva, että ottavat lisenssin ja vielä tänä vuonna, vaikka palaisivatkin salille vasta syksyllä, ja vaikka vuotta olisi silloin vaan muutama kuukausi jäljellä.

Vetoankin tässä kaikkiin karaten, ju-jitsun ja taidon harrastajiin: hankkikaa lisenssi ja varmistakaa näin, että karateliitollakin on toiminta edellytykset tulevina vuosina! Vetoan myös seurojen valmennusjohtoon ja toimihenkilöihin: varmistakaa, että seuroissanne harjoittelevilla on voimassa oleva lisenssi! Summa ei ole iso, mutta rekisteröityminen on tärkeää tulevaisuuden kannalta – näin varmistamme, että liitolla on kyky myös jatkossa tukea seuroja lajiemme harrastamisessa.

Kimmo Koski

Karateliiton puheenjohtaja