Matalan kynnyksen karatekilpailut Hyvinkäällä 2.3.2024

04.03.2024

Kilpailut Tapahtumat

Hyvinkään Shotokan Karate ja Hyvinkään karateseura järjestivät lauantaina 2.3.2024 ONNI Areenalla matalan kynnyksen kilpailut. Kilpailuihin osallistui 51 karatekaa, 13:sta eri seurasta. Suurin osa kilpailijoista oli 6-14 vuotiaita, mutta oli mukaan uskaltautunut myös muutama vanhempikin harrastaja, joista vanhin oli 61v. Yhteistä näillä kaikilla oli, että he ovat karateuransa alussa.

Kumitessa kilpailijat oli jaettu 9 sarjaan iän, painon ja kokemuksen mukaan. Nuorimmat 6-8 vuotiaat ratkaisivat paremmuudet tekniikkakilpilulla ja vanhemmat ottelemalla. Otteluita käytiin yhteensä 39 kpl.

Katassa kilpailtiin 10 sarjassa ikäluokittain. Vaikka oli kyseessä aloittelevia karatekoita, nähtiin tatamilla hienoja suorituksia pitkistäkin katoista, kuten Bassai Daista ja Empistä. Paremmuudet ratkaistiin 28 ottelulla, 3 tuomarin lippuäänestyksellä.

Tunnelma kilpailuissa oli mahtava ja oli upeaa katsella näiden nuorten (ja vähän vanhempienkin) intoa, riemua, jännitystä kun odoteltiin omaa vuoroa tai kun oma suoritus oli tehty. Palaute kilpailijoilta ja valmentajilta oli positiivista ja kaikki tuntuivat viihtyvän kisoissa ja tällaisia kisoja toivottiin lisää.

Hyvinkään Shotokan Karate ja Hyvinkään karateseura eivät olisi varmaankaan yksin pystyneet järjestämään tällaisia kisoja, mutta onneksi apua on saatavilla muualta. Suomen Karateliitto oli alusta asti mukana tukemassa ja ohjeistamassa meitä. Pirkko Heinonen lupasi tulla meille tuomariksi ja tuoda tarvittaessa tuomareita ja materiaaleja mukanaan. Orimattilan Karaten Kirsi Koivisto lupautui myös heti alussa tuomaan oman pitkän kokemuksensa kilpailuiden järjestämisestä ja johtamisesta. Tällä yhteistyöllä saimme järjestettyä hienot kilpailut tuleville huippu karatekoille. Kilpailemista ei voi harjoitella muualla kuin kilpailuissa.

Toivottavasti meidän esimerkki toimii kannustimena muille seuroille, että myös he voivat järjestää kilpailuita. Yhdessä ja yhteistyöllä meillä on mahdollista kehittää ja viedä eteenpäin tätä hienoa lajia.

Kiitos

Pirkko Heinonen ja Markus Varviala Suomen Karateliitto, Kirsi Koivisto Orimattilan Karate, Hyvinkään Shotokan karaten ja Hyvinkään karateseuran vapaaehtoiset, Hyvinkään Ringette C-joukkue (parhaasta buffasta ikinä)

Vesa Tuominen

Hyvinkään Shotokan Karate ry