Karateyhteisö selviää lopulta koronastakin

08.04.2020

Yleinen

Viimeiset viikot ovat olleet urheilussa, kuten kaikessa muussakin, aikamoista myllerrystä. Harjoituspaikkoja on laitettu kiinni, isommat tilaisuudet ja vähän pienemmätkin peruttu, harjoituksia alettu ohjaamaan etänä verkon kautta ja erilaiset muutkin rajoitukset vaikuttaneet jokaisen karatekan elämään. Pitkään odotetut Olympialaiset siirtyivät vuodella, eikä vielä ole edes tietoa siitä, milloin jäljellä olevista kisapaikoista päästään ottelemaan.

Paitsi kilpaurheiluun, niin koronan aiheuttamat rajoitukset iskevät seuratyöhönkin. Harjoitusten peruminen vaikuttaa paitsi seuran toimintaan kokonaisuutena, niin myös harrastajien maksuvalmiuteen. Useilla seuroilla kiinteät kulut jatkuvat edelleen, esimerkiksi salivuokrat, vaikka treenikäyttö olisikin hiipunut. Taloudellisia haasteita on varmasti tulossa, joihin pitää yhdessä miettiä ratkaisuja. Valtio toivottavasti tukee ainakin jollain tasolla talousvaikeuksissa riutuvaa urheilumaailmaa. On myös hyvä kysymys, millaisilla tavoilla karateliitto voisi omalta osaltaan auttaa seuroja vaikeassa tilanteessa.

Korona haittaa toimintaa kaikilla tasoilla, kuten odottaa saattaa. Kriiseillä, kuten pandemioillakin, on kuitenkin taipumus aikanaan loppua, ja maailma palaa vähitellen normaaliksi. Meillä avainkysymys on, miten nopeasti karatetoiminta toipuu ja kuinka hyvällä tasolla päästään vaikeuksien jälkeen jatkamaan. Mitä voimme siis tehdä, jotta notkahdus jää mahdollisimman pieneksi?

Korona estää seurojen yhteiset harjoitukset, mutta ei estä urheilua tai liikuntaa, eikä myöskään karateopetusta – tapa tehdä sitä tosin muuttuu. Erilaiset videon kautta välittyvät tai interaktiiviset verkossa tapahtuvat treenit ovat yleistyneet, ja monin paikoin alkuhämmennyksen jälkeen niihin on totuttu. Verkossa on järjestetty paitsi päivittäisiä harjoituksia, niin myös leirejä. Ajan voi sijoittaa esimerkiksi koulutukseen, mikä niin ikään onnistuu monesti myös verkon kautta. Monet lajit ovat myös avanneet erilaisia seurafoorumeita tai muita keinoja pitää yhteyttä karatea harjoitellen ja seurojen toimintaa kehittäen.

Se on siis ainakin osittain meistä itsestämme kiinni, miten hyvin tämän ajan käytämme ja missä kunnossa tästä poikkeustilasta nousemme takaisin tatamille. Koronan vaikutukset kuitenkin vaihtelevat seuroittain tai henkilöittäin. Pitää muistaa, että haasteet yksityiselämässä, kuten lasten tai omaisten hoito tai oma taloustilanne, ovat eri henkilöillä erilaisia ja voivat viedä kaiken energian. Tämän kriisin keskellä on erityisen tärkeää, että karateyhteisö tukee toisiaan kaikin mahdollisin tavoin. Karateliitto omalta osaltaan koettaa myös löytää keinoja, miten voisimme tässä olla seurojen ja karatekojen tukena – ideat ovat tervetulleita.

Ajat ovat vaikeita, mutta ne muuttuvat paremmiksi. Karateyhteisö selviää tästäkin kriisistä. Tsemppiä ja jaksamista kaikille – pidetään itsemme kunnossa!

Karateliiton puheenjohtaja

Kimmo Koski