In Memoriam Yrsa Ranki

07.05.2020

Yleinen
Yrsa Ranki (os. Lindqvist) 15.2.1956 -12.3.2020

”KISS!” Tämän toteamuksen kuuli aika ajoin sensei Yrsa Rankin (os. Lindqvist) huudahtamana. Toteamus tulee englanninkielisestä sanonnasta ”Keep It Simple, Stupid!”. Humoristisesta sävystä huolimatta tähän toteamukseen kiteytyy todella osuvasti jotain sellaista, mikä kuvasi Yrsaa henkilönä erittäin hyvin.

Sensei Yrsa Ranki oli karaten moniosaajan ruumiillistuma. Hän aloitti karateuransa Helsingin Wadokanissa vuonna 1975, jolloin hänet tunnettiin myös innokkaana käsipallon pelaajana. Karateharrastus vei kuitenkin Yrsan pian mukanaan, ja hän edustikin Suomea karaten arvokisoissa jo vuonna 1980 osallistuen sekä kumiteen että kataan. Hänen parhaimmiksi saavutuksiksi voitaneen lukea pronssimitali vuoden 1983 EM-kilpailuista (naisten kumite -60kg) sekä useat mitalit PM- ja SM-kilpailuissa sekä katassa että kumitessa. Pitkän kilpailu-uran jälkeen hän siirtyi valmennus- ja tuomaritehtäviin toimien uranuurtajana suomalaisten naistuomareiden esiinmarssissa kansainvälisille kilpatatameille. Yrsa saavutti sekä EKF:n että WKF:n katan A-tuomarilisenssit ja toimi vuosina 2000-2004 EKF:n tuomarikomitean jäsenenä. Hän toimi niin ikään EKF:n ja WKF:n johtoryhmän jäsenenä vuodesta 2006 aina tähän vuoteen saakka. Tässä tehtävässä Yrsa oli muun muassa vaikuttamassa keskeisellä tavalla katan uusiin arvostelukriteereihin ja sääntöihin. Yrsa toimi lisäksi pitkäaikaisena Suomen Karateliiton julkaiseman Budoexpress -lehden päätoimittajana.

Kilpakaraten lisäksi Yrsaa voidaan pitää suomalaisen Wadoryu-karaten uranuurtajana. Opetettuaan Wadoryu-karatea aina 80-luvulta 2010-luvulle saakka, Yrsa loi 90-luvulla kansainvälisiä yhteyksiä muun muassa Ruotsissa toimineeseen sensei Shingo Ohgamiin. Sensei Ohgamin ja Yrsan välille kehittyi syvä ystävyys ja sensei Ohgamista tuli merkittävä vaikuttaja myös suomalaisessa Wadoryu-karatessa. Ennen tyylisuuntakollegioiden perustamista 1990-luvun puolivälissä Yrsa toimi myös Karateliiton dan-kollegion puheenjohtajana.

Yrsan laaja-alainen kokemus karaten opetuksessa ja kilpailemisessa näkyi myös hänen toiminnassansaan Karateliiton kata-maajoukkueen vastuuvalmentajana vuosina 1993-2006. Maajoukkevalmentajana Yrsa tunnettiin vaativana ja tiukkana, joka odotti urheilijoilta paljon. Keskeisimpiä harjoittelun suuntaviivoja olivat tekniikoiden toimivuus ja suoraviivaisuus. Kaikella tekemisellä tuli olla käytännöllinen ja toimiva perusta, jolloin urheilijoiden harjoittelun tavoitteena ei ollut vain menestyminen kilpailuissa vaan myös kehittyminen karatekoina nyt ja tulevaisuudessa. Yrsalle karate ja kilpailu olivat yhtä.

Yrsan karaten parissa esiin nousseet periaatteet näkyivät myös hänen siviilielämässään. Yrsan arkea ja kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa voidaan kuvata Bushidōn tai elämän perushyveiden periaatteiden viitoittamana. Hän oli rohkea, oikeudenmukainen, rehellinen, kohtelias ja painotti käytännön viisautta ja kohtuullisuutta. Yrsa oli myös kulttuurin ystävä ja esteetikko. Hän toimi yhdessä siskonsa Ilsen kanssa Art Glass Centerin keulahahmona sekä graafisena suunnittelijana DeskArtStudio -yrityksessään. Nämä tehtävät tuottivat hänelle todella suurta iloa. Yrsa näki pienissä ja yksinkertaisissa arkisissa asioissa kauneutta, joka monelta muulta kanssakulkijalta olisi helposti jäänyt huomaamatta.

Meille Yrsa oli ensin valmentaja ja myöhemmin läheinen ystävä. Hän oli meille suoraselkäisyyden ja pyynteettömyyden esikuva. Henkilö, jolla oli aina ystävilleen aikaa. Yrsan kanssa keskusteltiin ilman esityksiä, ilman selityksiä, ilman turhaa teennäisyyttä. Hän oli ihminen ihmiselle.

Yrsa nukkui pois 12. maaliskuuta pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana.

Rakkaan ystävän muistoa kunnioittaen ja yhteisiä hetkiä kaivaten,

Miia Nietosvuori ja Pasi Hirvonen

Karaten MM-kilpailut, Tampere 2006
Suomen joukkue Karaten MM-kilpailuihin 2006, valmentajat Yrsa Ranki, Sari Laine ja Sami Tiainen