God jul og godt nytår

17.12.2019

Yleinen

Moikka vaan kaikille! Aika menee täällä niin nopeasti, että olen ihan unohtanut päivitellä Suomeen mitään. Tuntuu, että koko ajan olisi perjantai. Vaikea kuvitella, että lennän kotiin viettämään joulua jo ensi viikolla. Neljän kuukauden aikana olen kokenut paljon uusia juttuja ja tutustunut niin moniin uusiin ihmisiin. Uusia kavereita on tullut ihan huimasti!

Tässä parin kuukauden aikana on tapahtunut paljon. Käytiin kisoissa Unkarissa ja Puolassa, Chilessä MM-kisoissa ja Koldingissä PM-kisoissa. Ja sitten täytin syyskuun lopussa seitsemäntoista! Syyskuun puolessa välissä teimme sellaisen kevyen 25 tunnin roadtripin bussilla Budapestiin. Budapest Open meni omalta osaltani ihan hyvin. Tiukan finaalin hävisin Azerbaidzanin ottelijalle 1-0. Sportskaratesta lähti 18 ottelijaa, joista yhdeksän sai mitalin, kaksi kultaa, kaksi hopeaa ja viisi pronssia eli ihan hyvin meillä meni. Lokakuun alussa taas lähdettiin Polish Openiin. Puolaan ei tällä kertaan menty busilla vaan tila-autolla. Onneksi matka ei ollut kuin vain 12 tuntia. Kilpailu omalta osaltani ei mennyt nappiin Puolassa. Vaikka sijoituin seitsemänneksi ottelin todella huonosti, rentous ottelusta oli kaukana. Puolasta palattuamme seuraavaksi oli tähtäimessä MM-kisat, johon oli aikaa jäljellä enää vain kaksi viikkoa.

Viimeiset viikot menivätkin vain kisoihin valmistautumalla. Sitten tuli jo lähdön aika. Muun Suomen joukkueen tapasin Pariisin lentokentällä, josta lensimme yhdessä Santiagoon. Levottomuuksien ja mellakoiden takia koko viikko Santiagossa meni hotellilla oleskelussa. Positiivinen puoli hotelliin lukittuna olemisessa oli, että tutustuimme hyvin Kanadan, Irlannin ja Etelä-Afrikan ottelijoihin. Viikon aikana vietettiin aikaa yhdessä, naurettiin paljon ja pelattiin erilaisia pelejä muiden maiden ottelijoiden kanssa monta tuntia päivässä. Vaikka MM-kisat eivät menneet tälläkään kertaa Suomen osalta hyvin, oli meillä todella valtavan hauskaa Chilessä.

Kauden viimeiset kilpailut olivat PM-kisat täällä Tanskassa. Omassa sarjassani ei ollut kuin viisi ottelijaa, joten otteluita tuli vain kaksi. Ensimmäisen ottelun voitin 4-4 senshulla ja finaalin hävisin lipuilla 4-1 Norjalle.

Off season on virallisesti vihdoinkin alkanut, mutta se ei silti tarkoita että ei treenattaisi kovaa. Iltapäivän treenit koostuvat puolentoista tunnin intervalli harjoituksista ja aamutreeneissä juostaan Nordkraftin 13 kerrosta ylös ja alas kilpaa ja treenin loppuun tehdään vielä ‘’kevyt crossfit WOD’’. Ylimenokausi alkaa, kun koulut loppuvat 21. joulukuuta, joten sen jälkeen saa jalat levätä ja voi siirtyä joulun viettoon:).

Tanskan kielen opiskelu edistyy paremmin päivä päivältä. Edelleenkin puhuminen on erittäin vaikeaa, mutta kirjoittaminen ja ymmärtäminen on alkanut sujua yllättävän hyvin. Kun hengailen muiden urheilijoiden kanssa asuntolassa, pysyn aika hyvin keskustelussa jo mukana.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta kaikille

Venla Karttunen