Karaten Nuorten EM-kilpailut 2021 siirtyvät elokuulle

19.10.2020

Yleinen

Tervehdys!

Tampereella pidettävät juniorien ja kadettien sekä U21 ikäluokan EM-kilpailut siirtyvät helmikuulta elokuulle koronaviruksen takia. Uusi päivämäärä on 20-22.8. ja paikkana Hakametsän jäähalli.

Tampereella on ollut tarkoitus järjestää karaten nuorten EM-kilpailut helmikuussa 2021. Kisoihin odotettiin noin 1200 kilpailijaa sekä näiden lisäksi valmentajia, huoltajia ja kannustusjoukkoja. Kun tähän vielä lisätään kisaorganisaatio, tuomarit ja muut tarvittavat henkilöt, puhutaan jo ilman katsojiakin parista tuhannesta hengestä. Nykyisen koronavirustilanteen vuoksi on selvää, että tällaista kilpailua ei voida ensi helmikuussa järjestää, minkä Euroopan karateliittokin (EKF) viime torstain kokouksessaan totesi. Suomestahan – kuten muualtakin – on käytännössä kaikki massatilaisuudet peruttu tai siirretty melkein ensi kevääseen asti.

Koska EM-kisojen mittapuut täyttävät urheiluhallit ovat seuraaville vuosille jo melko tarkasti varattuja, ja koska emme ole ainoita, jotka joutuvat siirtämään kisoja, huoli kilpailuiden järjestämisestä ensi vuoden aikana oli suuri. Onneksi aika kuitenkin löytyi eli kaksi viikkoa olympiakisojen jälkeen kisataan nuorten Euroopan mestaruuksista Tampereella. Paikka siirtyy Pirkkahallista Hakametsän jäähalliin, johon nyt ennen jääkiekkokauden alkua (kun kaukaloa ei ole vielä asennettu) saadaan niin ikään kuusi tatamia. Samaten helmikuulle kaavailtu tuomarikurssi siirtyy elokuulle, uudet päivämäärät ovat 17-19.8.

Kisojen siirto kuudella kuukaudella voi tietenkin vaikuttaa harjoitteluun – samoin kuin ikärajat huomioiden osallistumiseen – mutta tällä järjestelyllä meillä on kuitenkin hyvät mahdollisuudet siihen, että kisat saadaan pidettyä. Uskomme ja toivomme koronan jo siinä vaiheessa helpottaneen riittävästi, jotta karatemestaruuksista voidaan otella normaalisti – ja maahantulorajoitukset eivät estä laajaa osallistumista eri EKF:n jäsenmaista.

Terveyttä ja hyvää treenisyksyä toivotellen

Kimmo Koski,

Suomen Karateliiton puheenjohtaja