Elämää koronan jälkeen

13.07.2020

Yleinen

Poikkeuksellinen kevät on takana. Suuressa osassa seuroja on jo päästy palaamaan saleille ja tilanne alkaa välillä jopa muistuttaa normaalia. Koronan aiheuttama poikkeustila on ollut kova isku monille urheiluseuroille, jotka toivon mukaan toipuvat vähitellen ennalleen. Samalla toivotaan, että treeni-into ei ole jäänyt koronakevään jalkoihin, vaan suurin osa palaa takaisin harrastuksen pariin. Onneksi monin paikoin näin on käynytkin. Kohta on jo aika katsoa tulevaisuuteen ja miettiä, miten karaten, jujutsun ja taidon harrastus tästä kehittyy, ja samalla, miten liitto voi tukea harrastajiaan parhaalla mahdollisella tavalla sekä pandemiasta toipumisessa, että sen jälkeen.

Koronakevät on ollut tiukkaa aikaa myös liitolle. Tapahtumia on peruttu ja tulopuoli on ollut tiukassa – samalla onneksi myös menot pienempiä. Liiton toimintaa on sopeutettu muun muassa vaihtamalla lomarahoja vapaaksi ja karsimalla muutenkin kuluja. Samanaikaisesti erilaisten liiton järjestämien tilaisuuksien peruuntumisesta vapautuva aika on käytetty hyväksi. Liiton henkilökunta on organisoinut koko jäsenseurat kattavan soittokierroksen, selvittänyt seurojen tilannetta sekä koronarajoitusten aikana, että yleensäkin, ja kerännyt arvokasta tietoa liiton toiminnasta ja toiminnan puutteista. Näiden keskustelujen tuloksia on analysoitu, ja tämän perustella suunniteltu toimenpiteitä palvelun kehittämiseksi.

Yksi selkeä viesti seuroilta on ollut se, että liiton toiminta tuntuu keskittyvän pääosin kilpailuun. Tämä on käsitys, joka meidän liitossa pitää pystyä teoillamme jatkossa osoittamaan vääräksi. Kilpailutoiminta on tietenkin tärkeä osa karateliiton työtä, mutta kuitenkin vain yksi alue. Liiton tehtävä on palvella seuroja erityisesti harrastustoiminnassa – aluetoiminnan kehittäminen, yhteiset leirit, valmennus- ja seuratoimintakoulutus ja apu karaten markkinoinnissa ja viestinnässä ovat olennaisia osia palvelustamme, joiden tuottamiseen jatkossa nimenomaan seurojen tueksi tulee panostaa paljon entistä enemmän. Näin saadaan seuroille liiton toiminnasta konkreettista hyötyä ja samalla seurat osallistuvat aktiivisemmin liiton toimintaan ja auttavat sen kehittämisessä oikeaan suuntaan.

Koronasta toipuminen on edelleen työn alla, mutta samalla pitää jo suunnata katse tuleviin vuosiin. Alkuvuodesta ennen rajoituksia karateliiton strategiatyötä aloitettiin, ja se oli tarkoitus julkistaa keväällä, mikä nyt koronan johdosta on siirtynyt syksylle. Valtion taholta on tulossa karateliiton toimintaan vaikuttavia merkittäviä uudistuksia, joihin meidän pitää varautua. Näistä tärkein on opetus- ja kulttuuriministeriön vuosittain myöntämän valtionavun uudistus. Liiton vuosibudjetista lähes puolet on tullut OKM:n avustuksista, joten näiden merkitys koko liiton toiminnalle on kriittinen.

Tärkein meitä koskettava muutos on se, että jatkossa urheiluliittojen jäsenten määrään lasketaan vain rekisteröityneet jäsenet – toisin sanottuna ne, joilla on lisenssi. Nykyisin liiton arviolta 6000-7000 jäsenistä noin 2500 on hankkinut lisenssin. Mikäli tämä trendi ei tuosta merkittävästi muutu, olemme parin vuoden sisällä suurissa vaikeuksissa. Näin ollen liiton suurin haaste tulevana syksynä ja sen jälkeenkin on vakuuttaa seurat ja harrastajat siitä, että nämä lisenssit kannattaa hankkia. Samalla liiton pitää osoittaa omalla toiminnallaan seuroille, että he saavat rahoilleen vastinetta. Olemmekin aloittamassa mittava kampanjaa lisenssien markkinoimiseksi, johon toivon teidän kaikkien apua. Lisenssien hintoja on tässä yhteydessä laskettu, mikä toivottavasti helpottaa seuratason päätöksiä ottaa kaikille jäsenilleen lisenssit esimerkiksi normaalin jäsenmaksun yhteydessä. Lisätietoja lisenssiuudistuksesta ja ohjeet jatkoa varten löytyy karateliiton sivuilta

Mikäli saamme rekisteröityneiden jäsenten määrän kasvuun, helpottaa se jatkossa sekä taloudellista tilannetta valtionavustusten muodossa, että liiton kykyä tarjota jäsenseuroilleen parempia palveluita.

Koronatauosta huolimatta paljon on siis tapahtunut ja tapahtumassa. Tavoitteita riittää – haastavia sellaisia – mutta yhdessä tekemällä voimme ne saavuttaa. Liiton tavoitteena on parantaa palveluaan seuroille ja saada sekä seurojen että rekisteröityneiden jäsenten määrä kasvuun. Samalla pyrimme entistä yhteisöllisempään toimintaan erityisesti harrastajien tarpeita huomioiden. Toivotan kaikki tervetulleiksi mukaan rakentamaan yhdessä tulevaisuutta karaten parissa.

Karateliiton puheenjohtaja

Kimmo Koski,