Puheenjohtajan ja toiminnanjohtajan terveiset!

20.06.2024

Yleinen

Ensimmäinen vuosipuolisko on pian takanapäin ja ennen kesälomille jäämistä ohessa katsaus keskeisimpiin asioihin, joita Suomen Karateliitossa on kehitetty alkuvuoden aikana.

Suomen Karateliiton nettisivuja päivitetään parhaillaan. Tavoitteena on saada sivuista käyttäjäystävällisemmät, niin että tärkeimmät asiat ovat helposti löydettävissä etusivulta. Nettisivujen ulkonäkö ei varsinaisesti kuitenkaan muutu.

Vuonna 2023 teimme sääntöihimme päivityksen, jonka mukaisesti valitsemme 1-2 urheilijajäsentä hallitukseemme asiantuntijajäseniksi. Asiasta innostuneet urheilijat voivat jättää vapaamuotoisen hakemuksensa ehdollepanotoimikunnan puheenjohtaja Manne Tiensuulle 30.8. mennessä.

Opetus- ja kulttuuriministeriön urheilujärjestöille jakama avustus tulee tulevina vuosina pienenemään 20–30 %. Tukea myönnetään jatkossa harrastajien lisenssi- ja harrastajamäärän pohjautuen. Sen vuoksi yhtenä strategisena tavoitteenamme on harrastajamäärien kasvattaminen. Karateliitto on perustanut varainhankintaryhmän, jonka tavoitteena on hankkia Karateliitolle yhteistyökumppaneita. Ensimmäiset tukijat onkin jo saatu neuvoteltua. Varainhankinnalla saadut tuet kohdistetaan karaten kilpailutoiminnan kehittämiseen.

Haemme aktiivisesti rahoitusta myös useisiin erilaisiin hankkeisiin, esimerkkinä Opetus- ja kulttuuriministeriön ”Suomi liikkeelle -ohjelman” kokeilu- ja innovaatioavustus, jota haimme ikäihmisten liikkumisen edistämiseen työnimellä ”Ikikamppailija”.

Haluamme nostaa sosiaalisen median kanavissamme esiin ”vanhoja mestareita”, eli eri tavoin suomalaisen karaten kehittämiseen vaikuttaneita henkilöitä. He voivat olla kilpailijoita, valmentajia, tuomareita, tai muutoin toimintaan vaikuttaneita henkilöitä. Tällä kampanjalla haluamme osoittaa kunnioitustamme entisiä vaikuttajia kohtaan, ja samalla tehdä nuoremmille sukupolville toimijoita tutuksi. Ilmiannathan siis itsesi tai kaverisi toiminnanjohtajalle kuvan kera, niin julkaisemme tarinat yksi kerrallaan!

Harrastekarate

Harrastekaraten työryhmä on tehnyt hyviä asioita, ja #harrastekarate -termiä on saatu positiivisesti esille. Valmentaja -pankista seurat voivat kysellä ohjaajia leireille tai vierailemaan treeneihin. Valmentajavierailujen tarkoitus on antaa vinkkejä ja ajatuksia omien treenien kehittämiseen, opettaa uutta ja uusia näkökulmia tai vaikkapa vaan tuoda vaihtelua! Harrastekaraten järjestämä leiri kaikille Suomen Karateliiton seuroille pidetään 21.9.2024.

Karaten kilpailutoiminta

Valmennusvaliokunta ja liiton valmentajat ovat tehneet hyvää työtä kilpakaraten edistämiseksi ja PM-kisoissa tämä jo konkretisoituikin. Vuonna 2023 Suomi oli mitalitilaston viides ja tänä vuonna kolmas. Vuonna 2027 on Suomen Karateliiton vuoro järjestää Pohjoismaiden mestaruuskilpailut, ja tavoitteeksi sinne on asetettu olla ensimmäinen. Pohjoismaiden yhteistyö saatiin Suomen aloitteesta käyntiin ja yhteiset leirit kilpailijoille, valmentajille ja tuomareille käynnistyvät elo-syyskuussa Ruotsissa ja Suomessa. Tavoitteenamme on saada kiinteä ja aktiivinen yhteisleiritys pysyväksi osaksi pohjoismaiden valmennusryhmien toimintaa.

Pitkän tähtäimen suunnitelman laatiminen on käynnistetty. Se sisältää mm. lajianalyysin laatimisen, valmennuksen linjausten sekä urheilijan polun päivittämisen, samoin kuin keskittämissuunnitelmien edistämisen. Olemme myös ilmaisseet Maailman Karateliitolle alustavan kiinnostuksemme järjestää Series A-kilpailut Suomessa vuosina 2027-2028. Huippu-urheilun tähtiseuran laatutekijät on määritelty yhteistyössä kahden mukaan kutsutun seuran kanssa, ja nämä seurat voivat nyt alkaa kehittää toimintaansa kohti tähtimerkkiauditointia. Auditointityöryhmä on myös nimetty.

Taido

Taidolla on ollut tapahtumarikas kevätkausi. Kevään kohokohta oli SM-viikko Jyväskylässä, ja näkyvyyttä tuli runsaasti. Taidolla oli keskimäärin 91000 ja parhaimmillaan 127 000 katsojaa pe TV2:ssa. Yle Areenassa taidon lähetyksille kertyi lähes 7000 käynnistyskertaa. Taidoseurat hyödynsivät upeasti näkyvyyden järjestämällä välittömästi tapahtuman jälkeen ilmaisia lajiin tutustumisia ja kokeilukertoja. Suomen Taidolle valittiin toukokuussa uusi päävalmentaja Katja Anoschkin.

Taidossa kesä on aktiivista leiriaikaa, ja myös kansainvälisiä taido-opettajia, kuten Alvar Hugosson ja Ulf Karlsson nähdään suomalaisilla taidotatameilla. Heinäkuun lopulla Ruotsin Nordic Openiin osallistuu n. 30 taidokaa, jotka ottavat osaa niin kilpailuun kuin vyökokeisiinkin. Tapahtumaan lähtee Suomesta myös viisi kansainvälistä tuomaria. Syyskauden aluksi Suomen Taidon vapaaehtoisille järjestetään yhteinen toiminnansuunnittelutapahtuma. Jäsenhankinta ja lajin markkinointi ovat tapaamisen ja alkusyksyn keskeisiä painopistealueita.

Hokutoryu ju-jutsu

Hokutoryu ju-jutsun kevätkausi on sujunut vauhdikkaasti. Kevään merkittävimmät tapahtumat olivat maaliskuussa valtakunnallinen vyötekniikkaleiri Riihimäellä, joka oli samalla Soke A. Niinikedon 70-vuotisjuhlaleiri. Leiriin osallistui yli 400 Hokutoryu ju-jutsukaa. Juhlaleirin yhteydessä pidetyssä dan-testitilaisuudessa suoritettiin useita eritasoisia dan-arvoja. Merkittävin oli Rauman Tero Koiviston 6. dan, hänet Soke Niiniketo myös nimitti Shihanin arvoon. Turussa pidettiin Hokutoryu ju-jutsun (full contact ju-jutsun) SM-kilpailut. Kilpailut olivat myös ensimmäinen näyttö marraskuussa Uzbekistanissa pidettäviin Hokutoryu ju-jutsun MM-kilpailuihin.

Kesän alkuun sijoittui perinteinen, kolmipäiväinen kesäleiri Pajulahden liikuntaopistolla, jonne 300 ju-jutsun harrastajaa ympäri Suomea kokoontuivat viettämään kesäviikonloppua ulkomaisten vierailevien kouluttajien johdolla. Kesäleirin vierailevina kouluttajina olivat Portugalilainen Helder Nunes, Norjan Ottar Vassenden, Ruotsin Magnus Cederblad ja Andrei Ambros Virosta.

Hyvää ja rentouttavaa kesää toivottaen!

Suomen Karateliitto

Pirkko Heinonen                Harry Heinonen