Valmennusryhmien leiri Santa Cruz De Tenerife 12.-19.11.2023

28.11.2023

Valmennusryhmien leiri Santa Cruz De Tenerife 12.-19.11.2023

Karateliiton valmennusryhmäläiset leireilivät Teneriffalla marraskuussa.

Leirille osallistui innokas joukkue urheilijoita ja valmentajia, jotka lähtivät hakemaan lisää oppia ja uusia kokemuksia lämpimään ilmastoon.

Idea leirityksen mahdollisuuteen heräsi muutamia kuukausia aikaisemmin seuratoimijoiden ja valmennusryhmien valmentajien keskusteluissa, hanketta eteenpäin lähti aktiivisesti viemään nykyinen toiminnanjohtaja Pirkko Heinonen ja leiri saatiin toteutumaan haasteista huolimatta.

Leirillä harjoiteltiin kahdesti päivässä maanantaista perjantaihin ja lauantaina olikin vuorossa vapaampi osuus, jolloin menimme Siam Park -vesipuistoon rentoutumaan rankasta leiristä. Leirin majoitus oli järjestetty kohtuullisen hintaisessa all inclusive-hotellissa, joten urheilijoiden hyvä ravitsemus oli taattu koko leirin ajan.

Harjoitukset koostuivat yleensä kolmesta osiosta:

1. Kehon ja mielen valmistaminen harjoitukseen: Liikkuvuusharjoittelu, dynaamiset venytykset, hermoston herättelystä reaktioharjoituksilla, peleillä ja fyysisillä harjoituksilla.

2. Lajiharjoittelu: Lajiharjoittelussa korostui intensiivisyys, sekä positiivinen ilmapiiri ja kumitessa taktinen osuus.

3. Loppujäähdyttely / venyttely.

Leirin tavoitteeksi oli asetettu yhteishengen kohottaminen ja toisiin tutustuminen entistä paremmin.
Yhteishenki ja ”hyvä meininki” luo tulevaisuuden pohjan menestymiselle, johon tulemme panostamaan jatkossakin hyvin paljon. Toki äärimmäisen tärkeää oli myös urheilijoiden kokemusten kartuttaminen ja taitotason nostaminen.

Oli hienoa päästä näkemään Titta Keinäsen kotikylä, ja hänen päivittäisharjoittelun olosuhteet. Titta kommentoi leiriä seuraavasti: ”Minusta tuntui todella hienolta, kun sain ison joukon suomalaisia minun nykyiselle kotisalilleni Teneriffalle. Yhtäkkiä iso porukka suomiverkkareissa pamahti Vistabellan lähiöön, jossa olen tottunut olemaan se ainoa pohjoismaalaisen näköinen. Olipa kivaa! Iso kiitos kaikille, jotka olivat mukana järjestämässä leiriä, jotta saatiin homma toimimaan. Tervetuloa uudelleen!”

Valmentajat oppivat myös leirillä paljon huippuvalmentaja Javier Oránin valmentamismetodeista ja valmennusfilosofiasta. Valmentajille Javier piti myös vakuuttavan luennon urheilijoiden analysoinneista ja kilpailuun valmistautumisesta. Luennolla pääsimme tutustumaan Javierin erittäin laajaan aineistoon urheilijan harjoittelun seurannasta ja kilpailuanalyyseistä. Valmentajat saivat monta hyvää vinkkiä ja ajatuksen aihetta, joilla voimme parantaa valmennusryhmien toimintaa ja urheilijoidemme valmentamista.

Leiri oli todella antoisa ja lämmin ilmasto toi oman lisänsä keskelle Suomen synkkää ajanjaksoa piristäen osallistujien mieltä ponnistelemaan kohti parempia tuloksia myös kotisalilla. Leirin viimeinen harjoitus toteutettiin rannalla yhteispelien merkeissä ja urheilijoilla oli myös mahdollisuus ottaa näyttäviä valokuvia ja videoita esim. omaa sponsorimarkkinointiaan varten.

Päällimmäisenä mieleen leiristä jäi iloiset ilmeet urheilijoiden kasvoilla ja yhteishengen kasvu reissun aikana.

Ohessa muutamia suoria lainauksia urheilijoiden kommenteista:

”Javier ja Laura ottivat hyvin vastaan ja kohtelivat meitä kuin vanhoja kavereita”

” Suosittelen tällaisia leirejä, koska leirillä on ollut tosi hauskaa ja paljon kivempaa kun aattelin! On ollut turvallinen olo koko reissun ajan, vaikka äiti ei oo mukana.”

” tehokasta treeniä, uusia näkökulmia sekä erinomainen ympäristö ja sääolosuhteet. Myös ruokailut hoituivat tehokkaasti”

” Oli kyllä paras viikko 2023”

Hyvän kokemuksen perusteella tulemme jatkossakin järjestämään vastaavia leirejä.

Leirillä mukana:

Pirkko Heinonen, toiminnanjohtaja, tuomari