Tampereen alueen salikisat, Ylöjärvi 8.9.

10.09.2019

Ylöjärvellä järjestettiin Karateliiton ensimmäinen matalan kynnyksen salikisa 8.9.2019. Kilpailijoita oli noin 30 ja kaikki pääsivät harjoittelemaan kilpailemista ohjatusti.

Kilpailussa ei jaettu mitaleita vaan osoitettiin aloittelijoille ja vähäisen kilpailukokemuksen omaaville, että osallistuminen on jo voitto sinänsä.

Harjoituskilpailussa oli hieno tunnelma ja Karateliiton kokeneet tuomarit opastivat kilpailijoita, huoltajia/valmentajia sekä tuomariharjoittelijoita kilpakaraten sääntöihin ja kilpailutapahtuman toimintatapoihin.

SALIKISOJEN JÄRJESTÄJÄHAKU

Suomen Karateliitto / Kilpailuvaliokunta yhdessä tuomarivaliokunnan kanssa tarjoaa tukea seuroille alueellisten salikisojen järjestämiseen.
Salikisat ovat matalan kynnyksen tapahtuma, jolla pyritään saamaan mahdollisimman monelle aloittelevalle kisaajalle hyvä ja innostava ensimmäinen kosketus kisatapahtumaan. Salikisojen tavoitteena on innostaa harjoittelemaan tavoitteellisesti ja sitä kautta osallistumaan isompiin kilpailutapahtumiin jatkossa.
Salikisat järjestetään paikallisesti, eli kisaan kutsutaan lähiseuroja (paikkakunnasta riippuen n.4–6 lähiseuraa). Tällä varmistetaan se, että kisan kustannukset kisaajalle eivät ole suuret, kun matkustaminen ja mahdollinen yöpyminen jää pois. Karateliitto tarjoaa vuoden 2019 aikana 2-3 alueelle salikilpailuihin tuomarin ja toimitsijan, sekä jatkossa 3- 5 alueelle per vuosi. Etusijalla valinnassa ovat seurat, joissa ei ole salikisatoimintaa ollut. Salikisoissa on mukana vähintään yksi koulutettu tuomari (ottelu- ja liikesarjatuomarit), jotka kertaavat
säännöt ennen kisojen alkamista. Tällä pyritään jalkauttamaan uusia sääntöjä niin kisaajille, kuin seuroissa toimiville ohjaajille. Tuomarit myös neuvovat ja ohjaavat kisaajia molemmissa kilpailumuodoissa myös kisan aikana toimimaan sääntöjen mukaan käytännössä, sekä antavat palautetta suorituksista.

Jos olette kiinnostuneita järjestämään salikisat seurassanne, niin lisätietoja antaa:

Hanna Saario hannasaario1@gmail.com ,Kilpailuvaliokunnan puheenjohtaja

Ann-Marie Nummila ann-marie.nummila@karateliitto.fi