Taidoka Jari Tuomiselle 8.danin musta vyö

14.12.2022

Jari Tuomiselle myönnetään 8.dan hanshi -vyöarvo. Kuva: Mayu Kobayashi

Suomalaisen taidon 50-vuotisjuhlavuosi huipentui 27.11.2022, kun Suomen Taidopresidentti, Järvenpään Taidoseuran Jari Tuominen suoritti 8. dan hanshi -vyöarvon Tokiossa pidetyssä vyökokeessa. Eurooppaan saatiin pidetyssä vyökoetilaisuudessa myös toinen 8.dan musta vyö, sillä Ruotsin Taidopresidentti Mikael Jansson suoritti saman vyöarvon. Tuominen ja Jansson ovat ainoat taidokat Japanin ulkopuolella, joille on taidossa myönnetty korkea-arvoinen hanshi arvo.

Suomen Taidon puheenjohtaja Elisa Rousu pitää saavutettua vyöarvoa jo itseisarvona erittäin merkittävänä, mutta toteaa myös, että: ”8.dan vyöarvojen saaminen Eurooppaan helpottaa jatkossa korkeiden vyöarvojen suorittamista. Tähän saakka 4.-7.dan -vyöarvon suorituksia ovat voineet vastaanottaa vain japanilaiset senseit kansainvälisten arvokilpailujen yhteydessä. Tämä on aiemmin merkittävästi rajannut korkeiden vöiden suoritusmahdollisuuksia.”

Tuominen kertoo vyökoepäivän olleen oman taidouransa huipentuma. ”Se on kumma juttu, että aina se vyökoe jännittää. Ehkä pointti on siinä, että haluaa myös ylittää omat odotukset ja rajat. Vyökoe pidettiin Nakanon salilla, mikä oli myös urani ensimmäinen japanilainen taidosali.  Näen, että vyökokeen yhteydessä taidotaipaleeni ympyrä sulkeutui.” Yli 30 kertaa Japanissa vieraillut sensei summaa ajatuksiaan.

Tuominen harjoittelee ja opettaa edelleen aktiivisesti niin kotiseurassaan Järvenpäässä kuin kansallisissa ja kansainvälisissä tapahtumissakin. Hän myös toimii tuomarina niin kansallisissa kuin kansainvälisissä kilpailuissa. Tuominen pitää Suomessa ylempien mustien vöiden vyökoekatselmuksia ja vyökokeita.

Taido saapui Suomeen vuonna 1973 japanilaisen opiskelijan Minoru Okandan mukana. Jari Tuominen -sensei aloitti taidouransa vuonna 1974 Lahdessa taidon ensimmäisellä alkeiskurssilla. Hän on ollut lajin kantavia voimia niin suomalaisilla kuin kansainvälisilläkin (European Taido Association, World Taido Federation) taidokentillä eikä hänen merkitystään suomalaiselle taidolle voi turhaan korostaa. Tuominen on ollut perustamassa sekä Suomen Taidoliittoa, että Suomen Taido Dan-yhdistystä ja toiminut kummankin yhdistyksen hallituksissa sekä jäsenenä, että puheenjohtajana. Lisäksi hän on ollut perustamassa neljää taidoseuraa Suomeen.

Suomen Taidoliittoa Jari Tuominen johti puheenjohtajana kauden 1997-2001 ja Suomen Taido Dan-yhdistyksessä hän on ollut mukana koko sen olemassaolon ajan. Puheenjohtajakaudellaan Suomen Taidoliitossa 1997-2001 Tuominen aloitti monia toiminnallisia uudistuksia ja dokumentointiprojekteja. Lisäksi Tuominen on kirjoittanut kirjan Taidon Teoria, joka ilmestyi vuonna 2010.

Tuominen on toiminut Suomen Taidopresidenttinä vuodesta 1999 lähtien. Taidopresidentin tehtävänä on hoitaa etenkin yhteyksiä kansainväliseen taidoyhteisön kanssa. Taidopresidentti on korkein arvo, jossa henkilö voi omassa maassaan toimia.

Tuominen nimitettiin Suomen Karateliiton kunniadojoon vuonna 2018. Tuomiselle on myönnetty vuonna 2002 SLU:n kultainen ansiomerkki ja Suomen liikuntakulttuurin kultainen ansioristi vuonna 2016.

Lue lisää Kamae -blogista: