Taido oli kolmatta kertaa mukana SM-viikossa

19.03.2024

SM-viikko on tapahtuma, joka kokoaa yhteen urheilulajeja, jotka ovat suomalaiselle yleisölle ehkä hieman tuntemattomampia. Mukana oleville lajeille SM-viikko tarjoaa suurkilpailun tunnelmaa sekä yhdessä tekemistä muiden lajien ja sidosryhmien kanssa. Tapahtuman tavoitteena saada lajeille uutta yleisöä, uusia harrastajia ja medianäkyvyyttä. SM-viikko on osa Suomen Olympiakomitean palvelutarjontaa.

Kuuden vuoden aikana SM-viikko on esitellyt yleisölle 85 urheilulajia uppopallosta laskuvarjohyppyyn ja kamppailulajeista shakkiin ja moottoriurheiluun. Yle on ollut vahvasti mukana järjestelyissä aivan alusta lähtien, ja yleisö onkin löytänyt SM-viikon lajit myös Ylen kanavilta. Jokaiselta SM-viikolta Yle on välittänyt tunnelmia ja tiukkoja mitalikamppailuita sekä suorana että jälkilähetyksenä useita kymmeniä tunteja.

– Taido lähti mukaan heti ensimmäiseen SM-viikkoon vuonna 2016 ja vuoden 2024 tapahtuma oli lajille kolmas kerta. Vuoden 2024 tapahtumaa lähdettiin rakentamaan yhteistyössä Olympiakomitean, Ylen ja lajiliittojen kanssa jo elokuussa 2023 ja työryhmä kokoontui kuukausittain työstämään tapahtumaa eteenpäin. Yhteistyössä tehty tapahtuma palvelee yleisöä kilpailijoiden ja harrastajien lisäksi. SM-viikko on keino tuoda esiin tuoreella ja houkuttelevalla tavalla Suomen rikas lajikirjo. Lajien yhteistyö ja toisilta oppiminen on mielestäni avaintekijä, summaa taidon lajipäällikkö Sera Kaukola.

Vuoden 2024 SM-viikolla taido saavutti näkyvyystavoitteensa. Taidolla oli keskimäärin 91 000 ja parhaimmillaan 127 000 katsojaa pe TV2:ssa. Yle Areenassa taidon lähetykselle on kertynyt lähes 7000 käynnistyskertaa (https://areena.yle.fi/1-67524016). Taidoseurat ovat hyödyntäneet näkyvyyttä järjestämällä välittömästi tapahtuman jälkeen ilmaisia lajiin tutustumisia ja kokeilukertoja.

Paikallinen seura avainasemassa tapahtuman onnistumisessa

– Tapahtuma oli onnistunut ja oli kiva olla mukana rakentamassa sitä. Yhteistyö taidotyyppien sekä lajirajat ylittäen oli yhteisöllistä ja toimivaa. Seuratoimijana oli mukava nähdä, kuinka kotikisat innosti useita meidän seuran jäseniä osallistumaan kilpailuihin sekä kilpailijana että katsojana. Sanoo Mimmi Turpeinen Jigtain taidojaoksesta.

Myös Anni Virtanen on samoilla jäljillä:

– Oli kiva päästä seuraamaan kilpakavereitten suorituksia livenä ja kilpailut oli järjestetty mielestäni hyvin. Oli kiva saada kisaajia Jyväskylään ja monitoimitalo sopi hyvin kisapaikaksi. Kisapaikalla hyvä meininki myös katsomossa. Tapahtuma oli kokonaisuutena onnistunut ja ihana kokemus!

SM-viikosta liiton lajien yhteinen projekti?

Suomen Karateliiton järjestöpäällikkö Suvi Savolaiselle SM-viikko oli uusi tuttavuus. Tapahtuma on kiinnostanut aiemminkin, mutta nyt Savolaisella oli mahdollisuus tulla paikan päälle katsomaan mistä hommassa oli kysymys.

– Sm-viikko tarjosi paljon nähtävää ja koettavaa. Käymisen arvoinen tapahtuma, suosittelen kaikille. Summaa Savolainen ja jatkaa:

– Taidon kisatapahtumassa oli paljon tuttua, mutta paljon myös uutta. Yllätyin aidosti, kuinka paljon oppia lähti matkaan monestakin näkökulmasta. Opit otan käyttöön välittömästi. Haluan nostaa tässä kohtaa esille viikonlopun ilmapiirin. Taidon arvot ohjaavat vahvasti taidokoiden toimintaa ja se kyllä näkyi ja kuului kahden päivän aikana. Arvot eivät selvästikään ole jääneet pelkäksi sanahelinäksi tai tekstiksi nettisivuille.

Allekirjoitan viikonlopun perusteella täysin muun muassa yhteisöllisyyden, arvokkuuden, kunnioittamisen ja kannustavuuden arvot. Sain kokea sen aidosti itsekin, kiitos siitä taidokat! Oli todella kiva olla mukana ja super inspiroituneena lähdin tapahtumasta kotiin. Olen henkeen ja vereen karateka, mutta myönnettäköön, taidokat ovat lunastaneet palasen sydämestäni. Toivottavasti tulevaisuudessa Karateliittoa edustaa SM-viikoilla taidon lisäksi muutkin lajit. Voisiko SM-viikko tapahtuma olla se vuosittainen kaikkien liiton lajien yhteinen projekti?

Teksti: Sera Kaukola

Kuvat: Sera Kaukola ja Yle Areena