Ohjaajakoulutus toi osaamista seuroihin

18.11.2019

Viikonloppuna jatkui kamppailulajien yhteinen junioriohjaajakoulutus Tapanilan Erän karate ry tiloissa Helsingissä. Aiheina olivat lauantaina taidon osa-alueet ja taitovalmennuksen perusteet. Päivä alkoi Nea Valleniuksen luennolla, jonka jälkeen vuorossa oli ensimmäinen käytännön osuus. Tässä käytännön osuudessa käsiteltiin kahdeksan erilaisen kyvyn harjoittamista. Näillä tarkoitetaan esimerkiksi reaktio- ja tasapainokykyä. Opiskelijat näyttivät harjoitteitaan muille osallistujille ja lähes pari tuntia meni nopeasti. Lounastaukoa ennen jaettiin iltapäivän paritehtävä, jonka aihe oli junioriharjoituksen suunnittelu. Paritehtävän tekemisen jälkeen oli ohjelmassa ohjaamisen demo Niko Koivulan johdolla, jota seurasi opiskelijoiden jakaminen kahteen ryhmään ja paritehtävien purkaminen. Paritehtävässä opiskelijat saivat kokeilla yhden valitun harjoitteen ohjaamista toisille. Päivän viimeisen ja samalla koko kurssin viimeisen yhteisen käytännön osuuden tavoitteena oli nivoa yhteen aikaisempien lähipäivien sisällöt yhdeksi kokonaisuudeksi.

Sunnuntaina pidettiin koulutukseen kuuluva lajipäivä Nikon johdolla. Karaten lajipäivään osallistui jälleen kerran ju-jutsu, mutta ensimmäistä kertaa myös nyrkkeily. Päivä aloitettiin noin 30 minuutin alustuksella ja tehtävänannolla. Tämän jälkeen tehtiin pareittain junioriharjoitukset omalle ryhmälle, joista viisi ohjattiin tiivistetysti. Tässä käytännön osuudessa yhdistettiin aikaisempien päivien opetus yhdeksi kokonaiseksi junioriharjoitukseksi huomioiden opiskelijan oma junioriryhmä.

Opiskelijat olivat todella hyvällä mielellä ja laittoivat itseään hienosti likoon koko koulutuksen ajan. Koulutus sai hyvän palautteen ja varsinkin runsasta käytännön harjoittelua kiiteltiin. Kurssin päätteeksi oli tietysti todistusten jako.

Teksti: Niko Koivula

Kuvat: Niko Koivula, Nea Vallenius