Mika Virkkusesta karaten päävalmentaja

29.09.2023

Mika Virkkunen on valittu Suomen Karateliiton uudeksi karaten päävalmentajaksi 2.10. alkaen.

Karateliiton valmennusvaliokunnan jäsenenä, kata-maajoukkuevalmentajana ja Lahden Karaten valmennuspäällikkönä Mika on tuttu suurelle osalle liiton ja karaten parissa toimivista.

”Olen harrastanut karatea vuodesta 1984 aktiivisesti, ja tehnyt monenlaisia asioita karaten parissa. Oman kilpailu-urani aikana olen ehtinyt kokoamaan paljon mieleen jääneitä asioita niin mahtavia kohokohtia kuin niitä pettymyksiäkin.

Osallistuin EM- ja MM-kilpailuhin yli vuosikymmenen ajan saavuttaen henkilökohtaisesti pistesijoituksia EM-kilpailuista ja MM-kisoissa päädyin 16-parhaan joukkoon. Kilpailin myös usean vuoden ajan joukkuekatassa, jossa parhaimmillaan olimme EM-kilpailuissa neljänsiä. Ottelussa kilpailin  nuorena saavuttaen joitakin SM-mitaleja, mutta silloin oli tehtävä päätös katan ja kumiten välillä joista valitsin katan.

Valmentaminen on ollut lähellä sydäntäni koko karateharrastuksen ajan ja olenkin valmentanut seurassa yli 35 vuotta mitä erilaisimpia ryhmiä: kidsejä, junnuja, perhekaratea, aikuisia ja kilparyhmää. Maajoukkueessa olin kilpailijana parikymmentä vuotta ja valmentajanakin on tullut toimittua yli 15 vuotta.

Suoritin vuonna 2019 valmentajan ammattitutkinnon työn ohessa, jolloin ajattelin että siitä on minulle valmentamisessa hyötyä, mutta siitä tuskin tulee minulle ikinä ammattia. Toisin kävi. Toimin aiemmin usean vuoden ajan useamman yrityksen toimitusjohtajana ja välillä mielessä oli että voisin tehdä jotakin itselle rakasta jolla on merkitystä. Vuonna 2022 sainkin mahdollisuuden aloittaa ammattivalmentajana Lahden Karatessa. Elämänmuutos on ollut suuri niin toiminnallisesti kuin taloudellisestikin, mutta olen ollut valintaani erittäin tyytyväinen, sillä  saanhan tehdä sitä mikä on minulle intohimo.

Odotan innolla uutta päävalmentajan tehtävää ja uskon syvästi että yhdessä pystymme menestymään kansainvälisesti ja nostamaan Suomen
karaten huipputasolle. Seuroissa tehty laadukas työ poikii voittajia, joten on ensiarvoisen tärkeää saada seurojen ja karateliiton valmennusyhteistyö toimimaan hyvin niin että meillä kaikilla on yhteinen päämäärä mitä kohti on hyvä ponnistella luottavaisin mielin.

Aloitan työssäni 2.10.2023 ja tätä kirjoittaessani SM-kilpailujen valmistelut on tiukasti käynnissä, nähdään Vääksyssä SM-kisoissa 30.9.”

Yhteistyöterveisin
Mika Virkkunen