KARATEN YLÄKOULULEIRITYKSEEN VOI VIELÄ HAKEA!

25.10.2021

Valtakunnallinen yläkoululeiritys on osa Suomen Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelmaa. Karaten yläkoululeiritys on tarkoitettu 7.-9. -luokkalaisille tavoitteellisesti urheiluun suuntautuneille nuorille (tytöt ja pojat). Leirien tavoitteena on kehittää nuorten harjoittelu- ja elämäntaitoja monipuolisesti sekä yhdistää urheilu ja koulunkäynti joustavasti toisiaan tukevaksi kokonaisuudeksi. Leiritys on valtakunnallinen eli siihen voi hakea eri puolilta Suomea.

Lajiharjoittelussa toteutetaan Suomen Karateliiton linjauksia yläkouluikäisille liiton valmentajien vetämänä. Ominaisuusharjoittelussa ja elämäntaitojen opetuksessa noudatetaan Suomen Olympiakomitean Urheiluakatemiaohjelman ohjeistuksia. Valmennuskeskusympäristössä on erinomaiset olosuhteet päivittäiselle harjoittelulle, hyvät valmennuksen tukipalvelut sekä monipuolista tukea opintojen suunnitteluun ja toteutukseen.

Yli 40 lajilla on yläkoululeiritystä. Monella lajilla se on olennainen osa urheilijan polkua ja nuorimpien ikäluokkien maajoukkuetoiminta menee sitä kautta, ja varsinaista erillistä maajoukkueleiritystä on vasta vanhemmille ikäluokille. Henkilökohtaisesti näkisin myös karatessa sen olevan yksi mahdollisuus toteuttaa U16 ja sitä nuorempien maajoukkuetoimintaa. Siihen päälle 1-2 varsinaista kohdennettua maajoukkueleiriä (vaikkapa ennen arvokisoja) ja näin U14 ja U16 ikäisille olisi laadukas paketti koossa. Ilmaista se ei ole, mutta ei sen kalliimpaa, kuin useammassa erässä toteutetut kolmen päivän maajoukkueleirit. Itse näkisin sisällön vastaavan paremmin noiden ikäluokkien tarvetta, mahdollisen tulevan urheilu-uran kannalta.

Itselläni on ollut ilo ohjata useita karaten yläkoululeirejä viimevuosina, tutustua isoon joukkoon hienoja nuoria. Sellainen kuva on kuitenkin jäänyt, että karateseuroissa asia on jäänyt vieraaksi, ehkä osin tiedon puutteesta ja ainahan uusien toimintatapojen läpi meno ottaa aikaa. Esim. judossa vuositasolla yläkoululeirityksen käy 60-70 nuorta ja se on osa maajoukkuepolkua.

Tampereen nuorten EM-kilpailuihin 2021 valituista kumiteottelijoista U16 ja U18 edustajista kuusi oli käynyt yläkoululeirityksen yhtenä tai useampana vuonna. Treenaamassa yläkoululeiriläisten kanssa on yksittäisissä tai useammissa treeneissä ollut myös maajoukkueen aikuisurheilijoita kuten Titta Keinänen, Joni Kolari, Björn Kulovuori, Niko Mantere, Elina Lehtonen, Aaro Tuominen..  Lähiseutujen seuroista Lahti, Mäntsälä.. nuoria kilpailijoita on yleensä tullut viikolla yhteen iltatreeniin, leirin aikana.

YK-leirit käydään siis viikolla, ma-pe, ja siinä saa maistaa palan kaksoisuraa käyvien huippu-urheilijoiden elämänrytmiä. Päivittäin laji- ja fysiikkatreenejä, kouluopiskelua ja kasva urheilijaksi- oppitunteja. Toisen asteen urheiluoppilaitoksissa, kuten urheilulukioissa akatemioiden kautta, elämän rytmi on samantapainen. Se voi tulla monelle yllätyksenä, jos tulee suoraan harrastepohjaisesta seuravalmennuksesta akatemiavalmennukseen. Toisaalta sekin voi olla silmät avaavaa, että huomaa, ettei totaalinen urheilijan elämä ehkä olekaan sitä mihin olisi valmis. YK-leireillä tehdään myös perustestinä OK:n harjoitettavuuskartoitus, joka antaa tietoa heikkouksista ja vahvuuksista, ja seurataan saadaanko leirikokonaisuuden ajanjaksolla muutoksia tuloksiin. YK-leirin anti on kokonaisvaltainen ja varsinainen karateharjoittelu on osa sitä. Lajiharjoitukset ovat kumitepohjaisia, katalle ei toistaiseksi ole omaa YK-leiriä ollut.  Pääsyvaatimukset eivät ole toistaiseksi olleet tiukat, olisi kuitenkin hyvä että olisi ollut jo kilpatoiminnassa mukana ja halu kehittyä kova.

2021-2022 jaksolla on neljä leiriä, joista yksi 6.-10.9. on jo ollut. Yleensä kesken kokonaisuutta ei mukaan enää uusia oteta, mutta nyt koronan sekoitettua kautta, on mahdollista vielä uusien tulla mukaan seuraaville kolmelle leirille. Seuraava niistä on joulukuussa 6.-10.12. ja ohjaajina toimivat Olympiavalmentaja Kai Keinänen ja maajoukkueottelija Elina Lehtonen.

( Leiri I 6.-10.9.2021 pidetty)

Leiri II 6.-10.12.2022

Leiri III  7.-11.2.2022

Leiri IV 4.-8.4.2022