Valmentajakoulutus 3-taso
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen
- Hallitsee oppimisen ja opettamisen taitoja
- Osaa analysoida ja kehittää omaa valmennus-/ohjaustehtäväänsä
- Osaa riittävät tunne- ja vuorovaikutustaidot
- Osaa suunnittelun merkityksen koko elämänkulun aikana, osaa suhteuttaa suunnittelun nykyiseen elämäntilanteeseen ja arvioida sitä
- Osaa koota itselleen toimivan valmennus/ohjaustiimin
- Tietää suomalaisen liikuntajärjestörakenteen yleisellä tasolla sekä osaa seurata omaa lajiaan kansallisesti ja kansainvälisesti
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet
- Ymmärtää liikkujan ja urheilijan koko elämänkulkuun liittyviä psyykkisiä tekijöitä
- Ymmärtää biomekaaniset periaatteet ja osaa soveltaa niitä oman lajinsa ja kohderyhmänsä käytän- nön harjoitteissa sekä kilpailusuorituksissa
- Osaa hermo-lihasjärjestelmän sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toimintamekanismin ja osaa soveltaa tietoa oman lajinsa käytännön harjoittelussa ja kilpailuissa
- Osaa urheilu-/liikuntasuoritukseen vaikuttavat ominaisuudet (voima, kestävyys, nopeus, liikkuvuus, taito, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet) sekä osaa niiden kehittämiseksi toteuttaa yksilöllistä valmennusta/ohjausta omalle kohderyhmälleen
- Osaa seurata ominaisuuksien kehittymistä ja harjoittelua, tehdä tarvittaessa muutoksia harjoitteluun sekä suunnitella tulevaa harjoittelua
- Osaa harjoittelemiseen ja kilpailemiseen liittyviä haasteita sekä osaa kehittää valmennettavaansa/ ohjattavaansa niiden kohtaamisessa
- Osaa psyykkisen valmentautumisen perusteet ja käyttää niitä päivittäisvalmennuksessa
- Osaa soveltaa aktiivisen lihashuollon toimenpiteitä omaan lajiinsa ja/tai kohderyhmäänsä sekä osaa tunnistaa passiivisen lihashuollon tarpeet valmennettavillaan ja ohjattavillaan
Terveyttä edistävä ja eettinen valmennus ja ohjaus
- Ymmärtää oman roolinsa terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia terveyden edistämisen toimia
- Osaa hyödyntää terveyden edistämiseen liittyviä tukitoimia valmennus- ja ohjaustoimintansa suunnittelussa ja toteutuksessa oman kohderyhmänsä erityispiirteet huomioiden
- Osaa suunnitella ja toteuttaa omaa valmennus- ja ohjaustoimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden
- Osaa luoda avoimen ja luottamusta synnyttävän ilmapiirin, jossa vaikeitakin asioita otetaan rohkeasti esiin. Ymmärtää, millaiset asiat vaikuttavat yhteisöllisyyden rakentumiseen