Uudistumiskykyä etsimässä

01.10.2021

Yleinen

Karateliiton 1+4 vuoden strategiatyö julkistettiin 22. syyskuuta verkkotilaisuudessa, jonka avauspuheenvuoron piti Olympiakomitean puheenjohtaja Jan Vapaavuori. Strategiaelementit sisältävästä yhteenvetocanvaasta hän otti esille erityisesti arvoihimme kuuluvan uudistumiskyvyn, joka kuulemma on harvinaisempi näky arvojen joukossa, mutta ensiarvoisen tärkeä tämän päivän urheiluyhteisössä. Olen tästä erittäin samaa mieltä. Meidän pitää pystyä uudistumaan, mikäli haluamme kehittyä. Tähän uudistumistarpeeseen karateliiton strategiatyökin pohjautuu.

Strategiaa työstettäessä alkuvuodesta 2021 tilanne ei ollut mitenkään selkeä. Korona oli iskenyt voimalla kamppailulajeihin, kuten muihinkin lähikontakteja sisältäviin urheilumuotoihin, ja tulevaisuus oli hämärän peitossa. Harjoittelua hankaloitti kiinni menneet salit ja koronan seuraavien aaltojen määrää ja voimakkuutta voitiin vain arvioida. Merkittävä ponnistus, Karaten nuorten EM-kilpailut Tampereella, oli siirretty helmikuulta elokuulle, ja kisojen järjestely oli kaikin puolin epäselvää. Tällöin päätettiin, että strategiatyöstä tulee kaksivaiheinen: ensimmäiselle vuodelle on tavoitteena järjestää onnistuneet nuorten EM-kilpailut ja toipua koronasta siten, että väki saadaan takaisin saleille. Jälkimmäinen tavoite on vielä työn alla, EM-urakka kuitenkin saatiin kunnialla päätökseen.

Jatkossa uudistumistamme ohjaavat kolme strategista painopistealuetta eli seurojen tukeminen, kehittyvä toimintakulttuuri kilpailumenestys mukaan lukien sekä näkyvyyden kautta suosion kasvu, jonka toivotaan näkyvän muun muassa harrastajien ja kilpaurheilijoiden määrässä kaikissa kolmessa liittomme lajissa: karatessa, taidossa ja hokutoryu ju-jutsussa. Seuroissa tehtävä työ on tässä avainasemassa. Laadukkaalla ja aktiivisella seuratyöllä saadaan saleille harrastajia, joista osasta kasvaa myös kilpailijoita. Kilpailijoiden menestys lisää lajien positiivista näkyvyyttä. Liiton tehtävänä on tukea tätä kehitystä mahdollisimman hyvin resurssiensa sallimissa rajoissa. Koronan jälkeisen ajan strategia tavoittelee kasvavaa karate-, ju-jutsu- ja taidotoimintaa koko maassa.

Liittopuolella uudistuminen on näkynyt kaikille liiton seuroille tarjottujen palvelujen lisääntymisenä. Tästä esimerkkinä Seuratoimijan työkalut -webinaarisarja, muiden kamppailulajiliittojen kanssa yhdessä tuotetut markkinointiin ja laatutyöhön liittyvät webinaarit sekä liiton etätreenit. Karatepuolella uudistumista tapahtuu parhaillaan muun muassa valmennuspuolella. Joukko ansiokasta työtä tehneitä valmentajia lopetti liiton valmentajina nuorten EM-kisojen jälkeen. Loppuvuoden aikana toimitaan siirtymäkaudella tavoitteena organisoida valmennus uudelleen vuoden 2022 alusta alkaen. Siihen mennessä pitää tosin kisata MM-kilpailut ja PM-kilpailut sekä valmistautua helmikuun 2022 nuorten EM-kilpailuihin – kotimaan kilpailuiden lisäksi.

Lauantaina 25.9. pidettiin Varalassa keskustelutilaisuus valmennuksen kehittämisestä, johon osallistui melkein 30 valmentajaa paikan päällä tai etänä. Valmennuksen uuden aikakauden rakentaminen aloitettiin, tavoitteena entistä parempi yhteistyö kaikilla tasoilla ja erityisesti seuravalmennuksen ja maajoukkuevalmennuksen kesken. Uudistumiskyvyn ohella toinen avainsana karateliiton lajien kehityksessä on yhteistyö.

Karateliiton Sanoista tekoihin strategiaillan materiaalin löydät täältä.

Toivotan kaikille hyvää alkanutta treenikautta ja paluuta salille koronarajoitusten väistyessä.

Kimmo Koski