Suomen Karateliiton vahvuus on kolme lajia – Karate, Ju-Jutsu ja Taido

01.01.2024

Yleinen

Suuret kiitokset vielä Kimmo Koskelle viime vuosien puheenjohtajuudesta. Mielestäni Karateliitto kokonaisuudessaan on erittäin hyvässä kunnossa Kimmon toimikauden jälkeen. Tästä on hyvä jatkaa uuden hallituksen kanssa.

Uusi hallitus – hallituksen jäsenet koostuvat kaikista kolmesta lajista ja se tuo näkemystä ja osaamista, mistä koko Karateliitto hyötyy.

Karateliiton vuoden 2024 toimintasuunnitelman kolme tärkeintä tavoitetta on: lajien harrastajamäärien kasvattaminen, lajien harrastamisen laadun kehittäminen ja kilpaurheilijoiden menestys. Kaikissa kolmessa tavoitteessa on myös seuroilla iso rooli eli yhteistyössä näitä asioita edistetään.

Lajien harrastajamäärien kasvattaminen – Karateliiton yksi tehtävä on lajien positiivisen julkisuuskuvan edistäminen ja sitä kautta edesauttaa harrastajamäärien kasvua. Jatkossa Karateliiton jäsenmäärää seurataan lisenssiharrastajien määrällä.

Karateliiton seurat, jotka panostavat nuorisotyöhön tulevat menestymään ja kasvattamaan harrastajamääriään.

Lajien harrastamisen laadun kehittäminen – Suomen Karateliitolla on tarjota laadukasta valmentaja- ja ohjaajakoulutusta harrastajille, koulutuksilla tuodaan laatua seuratyöskentelyyn. Tähtiseuratoiminta tuo laatua seuratoimintaan. Tähtiseurojen määrän kasvattaminen on tavoite ja huippu-urheilun osalta tähtiseurakriteerit vahvistetaan vuoden aikana.

Kilpaurheilijoiden menestys – tässä isossa roolissa tulee olemaan uusi valmennusvaliokunta, päävalmentaja Mika Virkkunen sekä yhteistyö eri seurojen valmentajien kanssa. Kilpaurheilijoiden menestys lisää myös lajien julkisuutta ja sitä kautta uusien harrastajien tuloa seuroihin.

Suomen Karateliiton tilanne on hyvä ja suunta oikea, tavoitteisiin pääsy vaatii yhteistyötä liiton, seurojen, valmentajien ja kaikkien kolmen lajin kesken.

Terveisin

Harry Heinonen