Tampereen Ju-Jutsukoulu tähtää seurakehitysprosessin myötä Tähtiseuraksi

10.04.2024

Yleinen

Toistakymmentä vuotta sitten haaveilin ensimmäistä kertaa sinettiseuraksi sertifioitumisesta mutta koska se kohdistui vain junioritoimintaan eikä resursseja ollut silloin siihen lähteä, ei asia edistynyt sen pidemmälle. Nyt kun tähtiseurasertifikaatti kohdistuu myös aikuistoimintaan ja seuran hallintoon, virisi uudestaan ajatus lähteä järjestelmällisesti kehittämään seuran toimintaa, toteaa Tampereen Ju-Jutsukoulun puheenjohtaja ja Hokutoryu ju-jutsun päävalmentaja Mika Mantere.

Yli 500-hengen monilajiseurana TJJK tarjoaa kamppailulajien harjoittelua vauvasta vaariin. Vaikka seuran eri toimintoja onkin aikojen saatossa paranneltu, tarjoaa lajiliittojen järjestämä seurakehitysprosessi kuitenkin tavoitteellisen kasvupolun kohti sertifikaatin kriteereitä, Mantere toteaa. Olemme asettaneet tavoitteeksi kehittää seuran hallinnon, Hokutoryun juniori- ja aikuistoiminnan sekä potkunyrkkeilytoiminnan vastaamaan tähtiseurakriteereitä. Mukana kehitysprosessissa ovat näiden jaostojen päävalmentajat ja lajivastaavat. Brasilian ju-jutsun ja lukkopainin lajiliitoilla sertifioituminen ei tällä hetkellä ole mahdollista.

Ensimmäinen lähitapaaminen antoi hyviä eväitä ja ideoita jatkoon. Saimme muodostettua tavoiteaikataulun, jolla eri osa-alueita aletaan työstää eteenpäin nimettyjen vastuuhenkilöiden voimin. Seurakehitysprosessin sisältämät webinaarit antavat myös tarpeellisia vinkkejä matkan varrella. Tavoitteena ei ole yhtään sen vähempää kuin tähtiseuravaatimusten täyttäminen valituilla osa-alueilla vuoden 2024 aikana. Tämä olisi myös loistava seuran itse itselleen antama merkkipäivälahja sen 50. toimintavuotena.

Haasteena ei ole ehkä niinkään vaadittavan dokumentaation tuottaminen vaan siinä kuvattujen toimintatapojen jalkauttaminen seuraan ja sen eri toimintoihin ja toimijoihin osaksi jokapäiväistä ja jatkuvaa tekemistä. Tämän kokoisen seuran pyörittäminen alkaa vastata keskisuuren yrityksen johtamista ja hallintoa, joihin vapaaehtoistoiminta luo vielä omat erityiset haasteensa. Kuten yritysmaailmassakin, muualla hyvin toimivia prosesseja ei voi sellaisenaan kopioida omaan käyttöön vaan ne pitää luoda ja kehittää omista lähtökohdista kohdeympäristöön sopiviksi, mikä osaltaan luo myös tarvittavan sitoutumisen niihin, Mantere päättää.

Kuvassa seuran pj ja hokutoryu ju-jutsun lajivastaava Mika Mantere sekä varapj ja juniori ju-jutsun lajivastaava Heli Pyylampi.

Teksti: Mika Mantere