Liiton toiminta uudistuu

15.02.2022

Yleinen
Kuva: Anssi Takala

Vuosi 2022 on lähtenyt vauhdilla käyntiin ja onneksi myös koronarajoitukset ovat vähitellen poistumassa – toivottavasti lopullisesti. Toivottavasti saamme vähitellen harrastajat takaisin salille, samoin kuin uudet kurssit käyntiin. Toiveita herättäviä uutisia on myös kantautunut eri puolilta, sillä kiinnostusta karateliiton lajien harrastamiseen edelleen on – useissa paikoissa kurssien osallistumismäärä on ollut positiivinen yllätys. Selkeästi koronan jälkeisessä tilanteessa on syntynyt harrastamisvajetta ja uudenlaiset liikuntamuodot kiinnostavat. Pidetään huoli, että karate, ju-jutsu ja taido ovat näiden kiinnostuksen kohteiden joukossa.

Liitossa on ollut haussa valmennuksen johtajan ja kehittäjän paikka. Tähän urheilutoimenjohtajan toimeen on valittu liiton nykyinen toiminnanjohtaja Anssi Kaltevo, joka siis siirtyy karateliiton sisällä uuteen positioon. Jatkona näihin järjestelyihin haetaan seuraavaksi järjestöpäällikköä, joka puolestaan ottaisi osan Anssin nykyisistä tehtävistä, kuten hallinnolliset työt mm. OKM:n ja muihin sidosryhmiin sekä seuratoiminnan tukemista. Järjestöpäällikön haku aloitetaan välittömästi. Siihen asti Anssi hoitaa tehtäviä oman toimen ohessa, mutta koska koko valmennustoiminnan uudistamisessa on paljon tehtävää, olemme jonkin aikaa liitossa aika tiukalla resurssien suhteen. Anssi, mm. koulutuksesta vastaava Sera Kaukola ja Turun akatemian keskusvalmentaja Kai Keinänen muodostavat tällä hetkellä karateliiton henkilöresurssit. Järjestöpäällikkö, kuten myös muutkin toimihenkilöt, tulevat jatkossa raportoimaan Anssille, joka on siis tehtävien muutoksesta huolimatta edelleen toimiston esihenkilö.

Valmennusryhmät ovat toimineet sekä katassa että kumitessa poikkeustilassa. Katassa on auttanut väliaikainen valmennusjohto ja kumitessa samaten ollaan toimittu pääosin vapaaehtoisvoimin – plus tietenkin keskusvalmentaja Kai Keinänen apuna. Isot kiitokset kaikille talkoisiin osallistuneille. Tarkoitus on nyt ensi tilassa rakentaa pysyvämpi valmennusorganisaatio Anssin johdolla, jonka tarkoituksena on kehittää toimintaa ja edesauttaa menestystä kilpailurintamalla tulevina vuosina.

Kehitettävää meillä varmasti riittää, ja toipuminen koronasta vie aikansa, mutta perusta meillä on kohtuullisen hyvä. ’Muuttovoitto’ viime vuonna oli positiivinen eli uusia seuroja liittyi karateliittoon enemmän kuin erosi esimerkiksi toiminnan loppumisen vuoksi. Nuorten EM-kilpailuista selvittiin taloudellisesti ihan ok – kiitos myös valtion ja Tampereen tukien – ja talous muutenkin on kohtuullisen hyvässä kunnossa. Viime vuonna julkistettujen strategisten tavoitteiden työstäminen – seurojen tuki, kilpailumenestys, liiton lajien tunnettuuden kasvu – pääsee kunnolla käyntiin, kunhan saadaan liiton henkilöresurssit kohdalleen sekä sitä ensivaiheen tavoitetta eli harrastajien paluuta saleille edistettyä. Uskonkin, että meillä on mielenkiintoinen ja menestyksekäskin vuosi edessämme, kunhan emme vaan anna periksi viruksille tai muille väliaikaisille haasteille.

Hyvää vuoden jatkoa ja treeni-intoa!

Kimmo Koski

Suomen Karateliiton puheenjohtaja