Tapanilan Erä Karate on Aikuisten vuoden Tähtiseura – Karaten monipuolisuus on yllättänyt monet aikuisharrastajat ja innostanut lajin pariin

19.10.2022

Tapanilan Erä Karate on valittu Aikuisten vuoden 2022 aikuisten Tähtiseuraksi. Olympiakomitea palkitsi seuran Tähtiseurapäivillä 8.10.2022. Tapanilan Erä Karate tarjoaa harrastustoimintaa aikuisille laajalla skaalalla. Erityisesti seuran iäkkäille ja vähän liikkuville suunnattu harrastustoiminta on lajin piirissä ainutlaatuista.

Tapanilan Erä Karate on panostanut aikuisten harrastustoimintaan pitkään. Aikuisille on tarjolla neljän eri taitotason karateryhmää ja peruskurssit alkavat puolivuosittain. Seuran lajipäällikkö Maija Laaksosen mukaan lajia voi harjoittaa omien intressien mukaan seurassa niin pitkälle kuin intoa riittää.

– Harrastajat osallistuvat tasoryhmiin sen perusteella, kuinka pitkään ovat harrastaneet ja minkä vyön he omaavat. Mustan vyön omaaville meillä on omat treenit, Laaksonen avaa.

Erityisesti seuran tarjoama iäkkäiden harrastustoiminta on lajin piirissä varsin uniikki konsepti. Seuran ensimmäinen seniorikarateryhmä on aloittanut toimintansa syksyllä 2019.

– Nyt toteutamme toista vuotta Hyvän kunnon seniorikarate -hanketta, joka on Helsingin kaupungin rahoittama. Tarjoamme neljä viikkoharjoitusta livenä, joista kolme on omalla salillamme ja yksi Sydänyhdistyksen tiloissa Oulunkylässä. Lisäksi tarjolla on kaksi etäharjoitusta.

Harjoitusten ohella ikäihmisille järjestetään erilaisia hyvinvointipäiviä. Syksyllä 2022 ensimmäisessä tapaamisessa keskusteltiin muun muassa yleisestä hyvinvoinnista, kehonhuollosta, voimaharjoittelusta ja liikkumisen merkityksestä.

– Lisäksi iäkkäiden ryhmät ja tapahtumat ovat tuoneet harrastajiemme arkeen myös merkittävää sosiaalista kanssakäymistä ja mieluisaa tekemistä. Tämä on ollut osaltaan iso motivaattori toiminnan ylläpitämiseen.

Monipuoliset harrastusmahdollisuudet tavoittaneet liikkujia eri taustoista ja taitotasoilta

Iäkkäiden harrastustoiminnan lisäksi seuran harrastustarjonnan erikoisuutena on vähän tai ei lainkaan liikkuville suunnattu toiminta. Vähän liikkuville suunnatussa Hitaat ja onnelliset -harrastustoiminnassa Etelä-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n sparri on ollut tärkeässä roolissa.

– Yksi ohjaajistamme ryhtyi aktiivisesti edistämään matalan kynnyksen harrasteryhmän perustamista. Karaten ”normiharjoitukset” voivat olla haastavia erityisesti, jos liikuntataustaa on vähän tai ei ollenkaan. Olemme huomioineet lajiharjoitteissa esimerkiksi liikkujat, joilla on nivelhaasteita tai muita liikuntarajoitteita. Ryhmät ovat tavoittaneet ihmisiä hyvin ja palaute on ollut positiivista, Laaksonen taustoittaa.

Eri ryhmien viikoittaisten harjoitusten ohella seuralla on kattava videoharjoitepankki.

– Korona-ajan myötä meidän oli pakko keksiä vaihtoehtoisia treenimuotoja liveharjoitusten rinnalle. Vaikka toimintamme ei ollut missään vaiheissa täysin pysähdyksissä, oli seurassamme luonnollisesti harrastajia, jotka eivät voineet osallistua pienennettyihin ryhmiimme, vaan harjoittelivat mieluummin etänä. Olemme koostaneet erilaisia lajitekniikkavideoita ja harjoitteita videopankkiimme, joiden avulla harrastajamme voivat harjoitella myös kotona. Myös joitakin vyökokeita on suoritettu etäyhteyksin.

Aikuisliikkujien potentiaalinen tunnistaminen edesauttoi saattamaan toiminnan uudelle tasolle

Suuri motivaattori aikuisharrastamisen kehittämisen taustalla on Laaksosen mukaan ollut Tähtiseura-ohjelma.

– Kun lähdimme Tähtiseura-prosessiin mukaan, huomasimme nopeasti, missä toiminnoissa meillä olisi kehittämisen varaa. Oivalsimme, että meillä on runsaasti potentiaalia aikuisliikkujien kentällä, jota emme tavoita. Tämä motivoi meitä kehittämään aikuisharrastustoimintaamme yhä paremmalle tolalle.

Laaksonen muistuttaa, että karate on paljon muutakin kuin kamppailua.

– Moni toimintaan mukaan tullut aikuinen on yllättynyt siitä, kuinka moniulotteinen laji karate lopulta onkaan. Karate tarjoaa harjoitteita tasapainoon ja kehonhallintaan, mieleen ja muistiin. Esimerkiksi iäkkäämmille pitkät liikesarjaharjoitteet ovat loistavaa muistityötä. Samalla opitaan käytännönläheisiä itsepuolustusoppeja sekä kaatumistekniikoita, jotka ovat puolestaan äärettömän hyviä oppeja vaikkapa liukkaiden kelien varalle.

Koko Tapanilan Erä Karate oli iloinen kuullessaan tulevansa valituksi Vuoden aikuisten Tähtiseuraksi.

– Onhan tämä tosi hieno tunnustus. Tämä osoittaa, että olemme tehneet asioita oikein, toimintamme on laadukasta ja tälle toiminnalle on aikuisliikkujien keskuudessa tarvetta, Laaksonen toteaa.

Tapanilan Erä Karate on yksi Suomen suurimmista karateseuroista. Tapanilassa karatea harrastaa yli 350 karatekaa aina 3-vuotiaasta ylöspäin. Seura omaa Tähtimerkin lasten ja nuorten sekä aikuisten osa-alueesta.

Olympiakomitea palkitsee vuosittain esimerkillisellä tavalla aikuisliikuntaa edistäviä Tähtiseuroja. Voittajaseura palkitaan 3 000 euron arvoisella valtakunnallisella Aikuisten vuoden Tähtiseura -palkinnolla. Palkintoa voivat hakea aikuisliikunnan Tähtiseurat.

Lähde:

Kuvia Tähtiseurapäiviltä löytyy tämän linkin takaa: