Pirkko Heinonen valittu Tokion Olympialaisiin tuomariksi

12.05.2021

Suomen Karateliitto sai vastaanottaa mieluisan viestin maailman Karateliitolta WKF:ltä: Pirkko Heinonen on valittu tuomariksi Tokion Olympialaisiin. Karatessa kilpaillaan ensimmäistä ja tällä erää viimeistä kertaa Olympialaisissa, näin ollen Heinonen on ensimmäinen ja mahdollisesti viimeinen suomalainen karatetuomari, joka pääsee tuomitsemaan olympialaisten karatea.

28 vuotta karatetuomarina

Pirkko Heinonen on 47-vuotias ja lähtöisin Orimattilasta, jossa hän aloitti karaten vuonna 1988 Orimattilan Karatessa. Tällä hetkellä Heinonen asuu Lahdessa ja toimii seuransa Lahden Karaten puheenjohtajana.

Vuonna 1993 Heinonen suoritti ensimmäisen alueellisen tuomarikoulutuksen Jussi Liimataisen ohjaamana. Heinonen janosi monipuolista karatetietoutta erityisen paljon ja pohti että tuomaritoiminta oli yksi tärkeä karaten osa-alue, jota hän halusi ymmärtää ja osata. Tästä alkoi matka kohti karaten kansainvälistä huippua.

Heinonen on toiminut pitkään Karateliiton tuomarivaliokunnassa ja toimii tälläkin hetkellä kyseisen valiokunnan puheenjohtajana, sekä vaikuttaa myös karaten maailman tuomarikomiteassa (WKF). Vuonna 2007 Heinonen suoritti ensimmäisen EM-tason tuomarilisenssin. Tämän jälkeen Heinonen on suorittanut kaikki mahdolliset korkeimmat tuomarilisenssit EM- ja MM-tasolla sekä, ollut tuomitsemassa kilpailuissa, joihin muut suomalaiset karatetuomarit – eivätkä edes kaikki muutkaan maailmassa ole vielä yltäneet.

Tuomariuran kohokohdan Heinonen kertoo olevan historian ensimmäinen European Games vuonna 2015 Bakussa. Kilpailuihin kutsuttiin vain kourallinen ammattitaitoisia tuomareita, Heinonen oli yksi heistä. Muina merkittävinä tuomariuran kohokohtina Heinonen mainitsee nuorten Olympialaiset Buenos Airesissa 2018, ja  myös järjestyksessään toiset European Gamesit Valko-Venäjän Minskissä 2019.

Tällä hetkellä Heinonen on kiertänyt WKF:n Premier League- kilpailuja, siltä osin kuin niitä on koronapandemian keskellä pystytty järjestämään. Seuraava kilpailu mihin Heinonen osallistuu ennen Tokion Olympialaisia on kesäkuussa Pariisissa järjestettävä olympiakarsinta-turnaus. Pariisissa urheilijoilla on viimeinen mahdollisuus lunastaa itselleen olympiapaikka.

Suomen Karateliitto onnittelee Pirkko Heinosta hienosta saavutuksesta!