Peruskurssien lähestyessä

02.12.2022

Seuran peruskurssien lähestyessä kannattaa panostaa sosiaalisen median markkinointiin. Hyvä ja huolella suunniteltu mainos herättää tutkitusti huomiota ja kiinnostusta huomattavasti enemmän kuin kuvaton ilmoitus/tiedote. Viimeistelty mainos herättää luottamusta, epämääräinen ja sekava mainos ei. Kannattaa kuitenkin muistaa että tarkoitus on tehdä mainontaa ja markkinointia, ei taidetta. Ja kannattaa muistaa, että kaikki mikä seurasta näkyy ulospäin on seuran markkinointiviestintää, joten hyviin kuviin/mainoksiin kannattaa panostaa myös muussakin viestinnässä ja tapahtumamarkkinoinnissa kuin peruskursseja mainostettaessa.

Muistathan että Karateliitto tarjoaa jäsenseuroilleen lajikuvia markkinoinnin avuksi. Kaikilla liiton jäsenseuroilla on näihin vapaa käyttöoikeus omassa mainonnassaan ja viestinnässään. Kuvat ja videot löytyvät Flickr-palvelusta oheisen linkin takaa. Ne on jaoteltu lajeittain: karate, taido ja hokutoryu ju-jutsu ovat kukin omassa albumissaan ja löytyy sieltä myös kansio lajien yhteiskuville. Mukana on myös videoita.

Hyviä ohjelmia markkinointimateriaalin tekoon ovat mm:

• Adobe Expresss
  • Canva
  • Adobe Photoshop, Indesign tai Illustrator
  • SmartDraw
  • Gimp
  • Quark
  • Microsoft Publisher

Osa näistä ohjelmista on maksullia, osa ilmaisia ja osasta löytyy molemmat versiot. Näillä saa seuralle suunniteltua hyvinkin ammattimaiset peruskurssimainokset.

Mainoksen teho on toki huomattavasti parempi, jos seuralla on mahdollisuus panostaa somemainonnassa myös rahalla ostettuun näkyvyyteen. Esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa ja TikTokissa joissa maksetun mainoksen kohderyhmän voi määrittää hyvinkin tarkasti, hyötysuhde on erinomainen verrattuna esimerkiksi lehtimainontaan tai flaijereihin.

Mainoksessa on hyvä olla tekstiosassa selkeä kehoite, jotta kiinnostunut tietää mitä pitää tehdä saadakseen lisätietoa. Paras tällainen on selkeä linkki (tai toimintanappi) joka ohjaa laskeutumissivulle jolla on hyvä olla selkeät ja mahdollisimman yksinkertaiset ohjeet miten kursseille ilmoittaudutaan, tai peräti valmis ilmoittautumissivu jossa homman voi hoitaa kertaheitolla. Mutta vähintään siellä tulee olla selkeät ohjeet ja linkit SuomiSporttiin, My Clubiin tai mitä ikinä seura käyttääkin ilmoittautumisten vastaanottamiseen. Toki nuo linkit voivat olla jo mukana somemainoksen tekstiosassa, varsinkin jos seuralla alkaa vain yksi kurssi. Ennakkoilmoittautuminen on hyvä tapa sitouttaa kiinnostuneita.

Somemainoksessa EI TARVITSE olla kaikkia kursseihin liittyviä tietoja. Ne voi jättää laskeutumissivulle. Mainoksen on vain tarkoitus herättää huomiota ja saada potentiaalinen harrastaja klikkaamaan linkkiä. Liika informaatio saattaa jopa karkoittaa someselaajaa. Kannattaa siis harkita tarkoin kuinka täyteen infoa mainoksen lataa. Less Is More. Jos teette esim. jaettavia flaijereita, niihin kannattaa toki laittaa kerralla kaikki info. Kannattaa myös valita mainokselle muoto ja koko, joka parhaiten sopii. Facebookissa, Instagramissa, Instagram tarinoissa ja TikTokissa toimivat kaikissa hieman erilaiset kuva- ja videokoot.

Muista että selkeä, ajatuksella ja ammattimaisesti tehty markkinointi voi erottaa juuri sinun seurasi muista, kun digiajan ihmiset etsivät harrastuksia.