Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu kamppailulajeissa –seminaari 1.-3.2.2019

04.02.2019

Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu kamppailulajeissa –seminaari 1.-3.2.2019

Seminaaria voidaan pitää erittäin laadukkaana ja onnistuneena. Karaten näkökulmasta osallistujajoukko oli varsin pieni keskittyen lähinnä maajoukkueen ja liiton valmennus- ja koulutuspuolen osallistujiin. Toki muutamia seuravalmentajia oli saapunut Etelä-Suomen seuroista sekä,  Joensuusta asti. Pieni osallistujamäärä tietysti harmittaa artikkelin kirjoittajaa, koska laadukkaan karate valmennuksen pitäminen monien eri lajien paineessa on jatkuvasti kasvava nykypäivän haaste. Seminaarissa käsiteltiin laajasti nuoria innostavan valmennuksen toteuttamiseen pohjautuen tutkittuun tietoon. Uusien metodien ja ajatuksien tuominen karatesaleille  olisi erittäin tärkeää, koska nykynuoret laajassa lajitarjonnassa haluavat kokea uusia asioita nykyaikaisessa opetuskulttuurissa. Vastauksia tämän toteuttamiseen tuli koko viikonlopun aikana valtava määrä.

Suomen Valmentajat ovat pitäneet aikaisemmin lasten ja nuorten hyvä harjoittelu seminaareja muun muassa palloilulajeille. Judo-, Karate- ja Taekwondoliitoilla heräsi kiinnostus tämän seminaarimallin mukaisen tapahtuman järjestämiseen myös kamppailulajeille. Viikonlopun aikana Suomen Valmentajien kanssa kamppailulajit toteuttivat ensimmäinen kamppailulajivalmentajille suunnatun seminaarin. Seminaariin osallistui 44 valmentajaa ympäri Suomea laajalla kamppailulajikirjolla.

Seminaari oli suunniteltu päiväteemoin ja perjantai-iltana aloitettiin yleisesti lasten ja nuorten valmentamisella kamppailulajeissa. Perjantain puhujina olivat Kirsi Hämäläinen ja Pasi Sarkkinen. Heillä molemmilla on pitkä kokemus valmentajakouluttajina. Molemmat toivat useita ajattelua herättäviä asioita päivittäisvalmennukseen. Seminaariyleisö saatiin viritettyä aiheeseen erinomaisesti.

Lauantain teemana oli lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys sekä monipuolinen harjoittelu. Päivä alkoi Tuomo Karilan luennolla lapsen ja nuoren kasvusta ja kehityksestä. Koko viikonlopun aikana puhuttiin paljon lahjakkuuden tunnistamisesta, kehitysvaiheista ja monipuolisuuden merkityksestä. Karila totesi ytimekkäästi, että paras lahjakkuus on ahkeruus. Lauantai jatkui Martina Roos-Salmen osuudella joka koski lapsen ja nuorten psyykkistä kasvua. Martinaa seurasi Sami Kalajan ensimmäinen osuus, joka käsitteli monipuolisuuden syy-yhteyksiä huipulle pääsemisessä. Viikonlopun ehkä mielenkiintoisin luento oli Jarkko Ala-Huikun toimesta toteutettu Seppo Yli-Hannukselan haastattelu. 44 vuoden valmennuskokemuksesta oli mielenkiintoista kuulla. Siinä jäi jokaiselle hyvät tuntemukset valmennuksen perustyön merkityksestä ja nöyrästä lajityöstä. Illalla päästiin käytännössä tutustumaan monipuolisiin harjoitteluun Erik Piispan ja Mika Saaren johdolla. Hyvät harjoitteet seurasivat toisiaan ja seminaariin osallistujat saivat paljon hyviä ajatuksia kotiin viemiseksi.

Sunnuntaina seminaari jatkui taidon oppisen ja liikkuvuuden harjoittamisen teemalla. Sami Kalaja ja Jarkko Mäkinen aloittivat luennoilla. Sami käsitteli taidon oppimista ja Jarkko liikkuvuusharjoittelua. Iltapäivällä pidettiin aiheista käytännön osuudet. Sunnuntaipäivän kantava ajatus oli tekemisen korostaminen virheiden etsimisen sijasta. Hauskat harjoitukset monipuolisen tekemisen teemalla ovat parasta oppimista taitoharjoittelussa.

Teksti: Niko Koivula, seuratoiminta- ja koulutusvaliokunta