Karaten superviikonloppu Oulussa

09.04.2018

Oulun Karateseuran viikonloppu 6.-8.4.  oli täynnä tapahtumia.

Seura isännöi perjantaina Suomen Karateliiton Oulun alueen tuomarikoulutusta johon osallistui 12 kokelasta joista 10 suoritti virallisen tuomarikortin.  Liiton tuomarikouluttaja Marjaana Rantala oli tyytyväinen uusien tuomareiden tasoon, ja tietysti myös siihen että taas saatiin lisää tuomareita kotimaan kisoihin. Tuomareita ei koskaan ole liikaa, ja toivottavasti  uudet tuomarit osallistuvat innokkaasti kevään ja tulevan kauden tuomaritoimintaan.

Lauantaina Oulussa kilpailtiin Hokkyokuko Cup  -juniorikisat. Oulun Karateseuran ja Budoseura Oulun Musokain yhdessä järjestämät salikisat ovat matalan kynnyksen tapahtuma, jonka tarkoituksena on tutustuttaa junioreita karateen kilpailumuotona. Mukana oli paljon ensikertalaisia ympäri Pohjois-Suomea ja nähtiinpä kisoissa kansainvälistäkin väriä kun Boden Karate Klubb saapui jälleen joukkueellaan mukaan. Yhteensä mukana oli ottelijoita seitsemästä eri seurasta.

Vaikka kyseessä onkin epäviralliset salikisat, vietiin ne läpi virallisten kisojen tapaan. Tämä siksikin että kisa toimi myös uusien tuomareiden näyttökokeena ja he saivat tuomita ensimmäisen kisansa tuomarikouluttajan ja kokeneempien tuomareiden Heidi Vierimaan ja Hanna Saarion valvonnassa ja opastuksessa. Käytännön harjoittelua tulikin runsaasti, sillä mukana oli 76 kisaajaa jotka taistelivat poolisysteemillä yhteensä liki 200 ottelua  katassa, pyykkipoikakumitessa sekä kumitessa.

Kisat vietiin läpi hyvässä hengessä ja saimme varmasti taas uusia junnuja innostumaan kilpailemisesta.

Sunnuntaina oli vuorossa Oulun Karateseuran auditointi Olympiakomitean tähtiseuraksi. Nuori Suomi  -sinettihän seuralla on toki ollut jo vuosia, mutta kriteereiden ja myöntäjätahon muuttuessa pieni tarkistus olikin paikallaan. Karateliiton urheilutoimenjohtaja Anssi Kaltevon ja seuratoimintavaliokunnan jäsen Hanna Saarion kanssa käytiin hyvässä hengessä läpi seuran vahvuudet ja mahdolliset kehityskohteet. Niitäkin toki löytyi, mikä on tietysti kriteeristön tarkoituksenakin. Toimia nimenomaan seuratoiminnan ja junioritoiminnan kehittämisen työkaluina.  Auditoijat päättivät suositella Oulun Karateseuraa lasten ja nuorten toiminnan tähtiseuraksi.

Viikonloppuun mahtui myös Oulun Karateseuran pääopettajan Risto Kiiskilän vierailu. Tällä kertaa Sensei Kiiskilän opetus oli suunnattu vain seuran kilparyhmälle.  Harjoituksia pidettiin sekä lauantaina kisojen jälkeen että koko sunnuntaipäivä. Pääpaino oli tietysti tulevan viikonlopun SM-kisan viimeistelyssä ja tuttuun tapaan harjoitukset venyivät monituntisiksi. Kisaajat olivat tyytyväisiä ja saivat varmasti arvokasta oppia tuleviin kisoihin. Oulun junnukisa on muuten saanut nimensä Sensei Kiiskilän kehittämästä katasta jolle hän on antanut nimenomaan nimen Hokkyokuko, joka tarkoittaa revontulia.

Vielä kun tähän lisätään, että torstaina järjestettiin myös seuran yleiskokous, niin voidaan todeta että tapahtumia viikonloppuun riitti. Onneksi Oulusta löytyy tekijöitä.

Tulokset ja tietoa kisoista löytyy kisasivustolta: https://hokkyokukocup.blogspot.fi/

Oulun Karateseura

www.oulunkarateseura.fi