Karate taistelee säilyttääkseen Olympia statuksen Pariisissa 2024

07.03.2019

Karate taistelee säilyttääkseen Olympia statuksen Pariisissa 2024

Maailman karateyhteisö koki suuren järkytyksen, kun Pariisin Olympialaisten 2024 järjestelytoimikunta ilmoitti jättävänsä karaten pois Pariisin 2024 kilpailuista.

Olympialaisten järjestelytoimikunnalla on mahdollisuus valita Olympialaisiin mukaan 4 Olympialajia, jotka eivät kuulu vakituiseen Olympiaohjelmaan. Karate ei lukeutuisi tähän neljän Olympialajin joukkoon. Maailman Karateliitto WKF, Ranskan Karateliitto, sekä Japanin 2020 kisajärjestäjät ovat ryhtyneet mittaviin toimenpiteisiin karaten sisällyttämiseksi Pariisin Olympiaohjelmaan 2024. Neuvotteluja asian ratkaisemiseksi käydään edelleen ja karateyhteisö on osallistunut maailmanlaajuiseen some kampanjaan karaten Olympiastatuksen puolesta. #TsukiForKarate2024 #Karate2024

Karatella on maailmanlaajuisesti 10 miljoonaa aktiivista kilpailijaa, 194 kansallista lajiliittoa. 65 % prosenttia urheilijoista on alle 21 vuotiaita ja 40% urheilijoista on naisia.

Kamppailulajit ja erityisesti naisten kamppailulajit ovat nousussa myös Suomessa. Karatessa Olympiapaikkaa Tokioon 2020 tavoittelee Titta Keinäsen johdolla Suomen karaten parhaimmisto. Tämä vireillä ollut tilanne Pariisin 2024 Olympialaisista on vetänyt mielen matalaksi monella, kun 2020 kilpailuja ei ole vielä edes käyty. Taistelu Olympiastatuksen puolesta kuitenkin jatkuu ja lopullisia päätöksiä asian suhteen ei ole vielä nuijittu.

Aiheeseen liittyvät linkit: