Kamppailulajien yhteinen 2.tason valmentajakoulutus jatkui Pajulahdessa

25.03.2018

Perjantaina kokoontuivat Judon, Ju-Jutsun, Karaten, Taekwondon ja Taidon tulevat valmentajat Pajulahteen Karateliiton vetämään 2.tason koulutukseen. Ensimmäisellä lähijaksolla ryhmäytynyt joukko aloitti välitehtävien käsittelyllä sekä kausisuunnittelun ohjelmoinnin perusteilla. Koulutus käynnistyi jälleen hyvässä ilmapiirissä ja keskustelu oli nopeasti aktiivista. Ajatusten vaihto on yksi koulutuksen ydinteemoista puuduttavien luokkaluentojen vastapainoksi. Lähtökohtaisesti koulutuksissa opitaan yhdessä vaihtaen näkemyksiä asiantuntijoiden ja kouluttajien johdolla.

Lauantaiaamuna ohjelma alkoi Suomen Valmentajien johdolla monelle karatekalle tuttujen kouluttajien Erik Piispan ja Mika Saaren kanssa. Heillä aiheena oli aamupäivän aikana monipuolisten lajitaitojen kehittävien harjoitteiden ohjaaminen. Aamupäivään kuului aluksi tunnin luento ja noin kahden tunnin käytännön osuus. Käytännön osuudessa oli monelle ajatuksia herättäviä harjoitteita ominaisuuksien kehittämiseen.

Iltapäivällä koulutusta jatkettiin edellisenä iltana aloitetulla ohjelmoinnin perusteilla sekä ryhmädynamiikan luennolla. Illalla Jyväskylän Yliopiston psyykkisen valmennuksen opettaja ja Suomen karatemaajoukkueen psyykkinen valmentaja Montse Ruiz piti noin kolmen tunnin luentosarjan psyykkisen valmennuksen perusteista. Koulutuspäivää pidettiin erinomaisena opiskelijoiden keskuudessa ja keskustelut jatkuivat hedelmällisenä pitkälle iltaan.

”Päivä oli antoisa, mutta pitkä ja käytännön osuus oli yksi päivän huippuosuuksista. Päivän päätteeksi ollut Montsan luento oli todella mielenkiintoinen.” Kuvassa Tapanilan Erän Jussi Mertamo toteuttamassa harjoitetta Taekwondoka Inkwon Hwangin kanssa Suomen valmentajien johtamassa käytännön osuudessa.

Sunnuntaina kouluttajaksi Pajulahteen saapui Jaana Jokinen, joka on Judon entinen olympiaurheilja ja tänä päivänä Judoliiton valmennuspäällikkö. Hänen aiheena oli harjoituskaudet sekä harjoittelun rytmittäminen. Jaanan vankka kokemus urheilijana toi hyviä ajatuksia tavoitteellisen harjoittelun suunnitteluun. Opiskelua on tästä hyvä jatkaa ja seuraavalla lähijaksolla huhtikuussa aiheena ovat kestävyyden ja nopeuden harjoittaminen sekä valmentajan vuorovaikutustaidot.