Hall of fame

Hall of fame 2018 - Seppo Tarkkonen

Aloitin karaten vuonna 1973 reilu kolmekymppisenä harrastusmielessä Wadokan ry:ssä, jossa olen toiminut myös ohjaajana sekä edelleen treenaan aktiivisesti.

Karaten järjestötoiminnassa olen ollut Wadokan ry:n hallituksen jäsenenä 1970-1980 luvulla reilut 13 vuotta, joista 11 vuotta seuran puheenjohtajana.
Suomen Karateliiton toiminnassa olen toiminut hallituksen jäsenenä 1980-luvulla vajaa 10 vuotta ja niistä vuosista myös liiton varapuheenjohtajana 7 vuotta. Edelleen toimin Karateliiton toiminnantarkastajana.

Tuomaritoiminnassa olen ollut kansallisen tason tuomarina useita vuosia vuosien 1984 ja 2009 välisenä aikana.
Harrastus- ja järjestötoiminnan lisäksi olen 1970-luvulta lähtien tehnyt videotaltiointeja kilpailuissa MM-, EM-, PM- ja SM-tasolla eri puolilla maailmaa sekä myös leireillä, harjoituksissa ja muissa karaten tapahtumissa.

Tietoisku:
Karatepassi nro 002
Vyöarvot:
Sininen vyö 4.10.1976
Ruskea vyö 31.5.1981
1. dan 1.7.1983
2. dan 17.5.1993
Nykyinen vyöarvo 3. dan.

Tarkkis

Hall of fame 2018 - Jari Tuominen

Jari Tuominen -sensei aloitti taidouransa vuonna 1974 Lahdessa taidon ensimmäisellä alkeiskurssilla.

Hän on ollut lajin kantavia voimia niin suomalaisilla kuin kansainvälisilläkin (European Taido Association, World Taido Federation) taidokentillä, eikä hänen merkitystään suomalaiselle taidolle voi turhaan korostaa.

Tuominen on ollut perustamassa sekä Suomen Taidoliittoa, että Suomen Taido Dan-yhdistystä ja toiminut kummankin yhdistyksen hallituksissa sekä jäsenenä, että puheenjohtajana. Lisäksi hän on ollut perustamassa neljää seuraa Suomeen.

Suomen Taidoliittoa Jari Tuominen johti puheenjohtajana kauden 1997-2001 ja Suomen Taido Dan-yhdistyksessä hän on ollut mukana koko sen olemassaolon ajan eli 25 vuotta. Puheenjohtajakaudellaan Suomen Taidoliitossa 1997-2001 Tuominen aloitti monenlaisia toiminnallisia uudistuksia. Tuona aikana tapahtui valiokuntien lisääminen ja tavoitteiden asettaminen.

Tuomisen aikana aloitettiin myös monia dokumentointiprojekteja ja laajamittainen työ kilpailusääntöjen, tekniikkakirjan ja muiden hankkeiden parissa. Lisäksi Tuominen on kirjoittanut kirjan Taidon Teoria, joka ilmestyi vuonna 2010.

Tuominen on toiminut Suomen Taidopresidenttinä vuodesta 1999 lähtien. Taidopresidentin tehtävänä on hoitaa etenkin yhteyksiä kansainväliseen taidoyhteisön kanssa. Taidopresidentti on korkein arvo, jossa henkilö voi omassa maassaan toimia.

Tuominen suoritti 7. dan arvoisen mustan vyön vuonna 2009 Japanissa. Hänellä on näin ollen lajin korkein vyöarvo Suomessa. Japanin ulkopuolella on vain kaksi 7. dan arvoista taidokaa. Tuominen harjoittelee ja opettaa edelleen aktiivisesti kotiseurassaan Järvenpäässä kuin kansallisissa ja kansainvälisissä tapahtumissakin. Hän myös toimii tuomarina niin kansallisissa kuin kansainvälisissäkin kilpailuissa. Tuominen pitää Suomessa ylempien mustien vöiden vyökoekatselmuksia ja vyökokeita.

Tuomiselle on myönnetty vuonna 2002 SLU:n kultainen ansiomerkki sekä Suomen liikuntakulttuurin kultainen ansioristi vuonna 2015 pitkäaikaisesta valtakunnallisesta toiminnasta sekä kansainvälisestä toiminnasta liikuntakulttuurin hyväksi.

Taido-Kunnia-Doju