Ottelemaan tuomarikurssille!

22.06.2021

Kilpailut Koulutukset
Kai Keinänen

Tampereella 20.8–22.8.2021 järjestettävien nuorten EM-kilpailujen yhteydessä järjestetään kansainvälinen tuomarikurssi. Kumiten käytännön koepäivä ovat keskiviikkona 18.8 klo.9.00–19.30. Kurssilla eurooppalaiset tuomarit suorittavat KV-tuomarilisenssejä. Kokeen läpäisevät tuomarit ovat tuomitsemassa jo NEM-kilpailuissa ja seuraavien vuosien tulevissa KV-kilpailuissa.

Käytännön kokeita varten tuomarit tarvitsevat paljon tuomittavia otteluita. Ottelijoiden taso pitää olla riittävä ja kaikista niin nuorten kuin aikuisten ikäluokista tarvitaan ottelijoita.

Ottelijoille tämä on upea mahdollisuus saada ottelukokemusta KV-tuomareiden edessä. Toisaalta turhia paineita ei tarvitse ottaa, koska sijoituksia ei jaeta. Voitoilla ja tappiolla ei ole sellaista merkitystä kuin kilpailuissa, uusia otteluita tulee tappiosta huolimatta.  Tämä mahdollistaa sen, että kaikenlaista voi kokeilla ja uusia juttuja sisään ajaa.

Ottelijoille on erinomainen tilaisuus nähdä mistä pisteitä ja varoituksia KV-tuomareiden antamina, tulee tai ei tule?  Kokeisiin osallistuvat tuomarit edustavat viimeisintä käytännön tulkintaa säännöistä ja se on kullan arvoista tietoa, kun säädetään harjoittelua tulevaisuutta varten.

Itse olen ollut eri rooleissa mukana suomessa EM-1995 ja MM-2006 järjestettyjen arvokilpailuiden yhteydessä olevilla tuomarikursseilla. Omaan valmennukseeni ne ovat olleet tärkeitä kokemuksia, joiden kautta ymmärrys siitä, mikä on olennaista, lisääntyi. Sen myös muistan, että fiilis kursseilla oli hyvä ja siellä ollaan yhteisessä veneessä koska tuomareita siellä vasta jännittääkin ja toivotaan että kaikki onnistuisivat. Ottelijoita kannustetaan rohkeasti tekemään ja yrittämään ja virheitä ei tarvitse pelätä. Ne ovat oikeastaan positiivinen asia kurssin kannalta, koska kuuluvat lajiin ja antavat tuomittavaa tuomareille. Paikalla olevat valmentajat ohjaavat otteluita ja järjestellään sopivia pareja harjoitusotteluihin.

Kurssille ottelijaksi pääsee 30 ensin ilmoittautunutta. Karateliitto tarjoaa ottelijoille lounaan ja pitkämatkalaisille tarvittaessa majoituksen.

Ilmoittaudu oheisesta linkistä HETI, viimeistään 30.6. 2021 mennessä:

Kai Keinänen

Olympiavalmentaja