Nuorten EM-kilpailut Tampereella tarvitsevat kaikkien yhteistyötä

21.07.2021

Kilpailut

Suomessa on viimeisten noin kuuden vuoden aikana valmistauduttu yhteen isoimmista karaten kansainvälisistä tapahtumista – ainakin osallistujamäärällä mitaten – eli nuorten (kadetit, juniorit ja alle 21-vuotiaat) EM-kilpailuihin. Kisoihin odotetaan, tai ainakin odotettiin ennen koronaa, yli 1200 ottelijaa, joiden lisäksi merkittävää määrää muita delegaatioiden jäseniä. Kisojen yhteydessä järjestetään myös kansainvälinen tuomarikurssi. Merkittävä määrä ihmisiä on näiden vuosien aikana työskennellyt kisojen onnistumisen eteen ja järjestelyihin on investoitu huomattava määrä rahaa.

Korona on luonnollisesti aiheuttanut ongelmia, kuten kisojen siirtämisen viime helmikuulta nyt elokuulle, mutta näistäkin on ainakin toistaiseksi selvitty. Uudet mahdolliset koronarajoitukset vaativat tälläkin hetkellä työtä, esimerkiksi maahantulorajoitukset, koronatestaus, karanteenit jne., mikä kuormittaa kisajärjestelyitä entisestään. Olemmekin nyt tässä asiassa aivan äärirajoilla ja kaikki apu järjestelyissä on tarpeen. Nythän on niin, että onnistuneiden kisojen merkitys on valtava niin omille urheilijoillemme, yhteishengelle, Suomen arvostukselle sekä Suomen urheiluväen että kansainvälisen karateyhteisön parissa.

Kisoihin on pyritty valmistautumaan koronasta huolimatta mahdollisimman hyvin, mikä ei ole ollut helppoa. Urheilijoiden valinta näyttökisojen puutteessa on väkisinkin vaikea tehtävä, eivätkä valinnat välttämättä miellytä kaikkia. Virheitäkin on sattunut muun muassa viestinnässä ja osin menettelytavoissakin, jotka ovat edelleen lisänneet kitkaa. Samalla on kuitenkin hyvä muistaa, että liiton valmentajat, kuten yhtä lailla seuravalmentajatkin, ovat pääsääntöisesti vapaaehtoispohjalla toimivia ihmisiä, jotka laittavat ison osan vapaa-ajastaan lajin hyväksi. Vaikka erimielisyyksiä esiintyy, on hyvä muistaa myös ne positiiviset asiat – virheitä kun saattaa sattua itse kullekin. Suomesta on kotikisoihin lähdössä varsin iso joukkue, joten kannustamme kehotamme kaikkia kisoihin valmistautuvia tukijoukkoja keskittymään näiden nuorten urheilijoiden kannustamiseen ja samalla siihen, että kilpailut onnistuvat paitsi kisamenestyksen niin myös kisajärjestelyiden puolesta.

Kilpailut eivät onnistu ilman tiivistä yhteistyötä seurojen, liiton ja yksittäisten toimijoiden kesken. Uskomme ja luotamme siihen, että sen tämän asian merkitys ymmärretään ja tämä yhteistyö toimii. Kyseessä on paljon muutakin kuin kansainvälinen karatekilpailu – itse asiassa koko suomalaisen karaten maine ja kilpakaraten toimintaedellytykset jatkossa.  Sekä Viimeisen kuuden vuoden työn tulokset, joka huipentuu nyt tähän viimeiseen kuukauteen ja siihen, miten me pystymme sen yhdessä viemään läpi.

Yhteistyöterveisin

Kimmo Koski                                                          Pirkko Heinonen

Karateliitto, puheenjohtaja                                EKF/WKF tuomarikomitean jäsen