Aluetoimintaa Itä-Suomessa

20.10.2022

Leirit

Aluetoimintaa susirajalla

Aluetoimintaa Savo-Karjalassa on jatkettu, Karin ja Jarmon alkusysäyksen jälkeen, leiripäivien ja matalan kynnyksen kisojen muodossa jo useamman vuoden ajan. Lauantaina 15.10. Joen Mawashi järjesti alueleiripäivän, joka kokosi tällä kertaa n.30 karatekaa treenaamaan suojilla ja ilman. Osallistujia oli, junnukeltaisesta 2.daniin ja ikähaarukkakin oli kohtalainen. Joensuun Dento shito ryu seurasta oli myös tultu tutustumaan alue toimintaan, hyvä homma!

Leiripäivän teemana oli oma turvallisuus, jota lähestyttiin mm. liikkumisen, etäisyyksien hallinnan ja oman suojauksen kautta. Lisäksi yritettiin pitää ”ruoto suorana” eli ylävartalo pystyssä suhteessa lantioon. Aamupäivällä aloiteltiin huolellisilla lämmittelyillä ja parterrellä, sitten jatkettiin kumite harjoitteilla. Näitä seurasi kata harjoitukset, jonka jälkeen oli ruoka tauko. Iltapäivällä laitettiin ”kisatatamit” kuntoon ja päästiin ottamaan harjoitusmatseja niin kumitessa kuin katassa. Marjaanalle Kuopioon kiitos toiminnasta päätuomarina. Päivä pääteltiin telinesalissa, jossa pääsi parkouraamaan, rimpuilemaa rekillä ja nojiksilla sekä heittämään volttia trampalta volttimonttuun, lisäksi pyöriteltiin myös flikkikonetta. Osa jaksoi pusertaa läpi koko päivän, osa valitsi itselle ja aikatauluunsa sopivat harjoitukset.

Leiripäivästä jäi, tälläkin kertaa, hyvä mieli vaikka valmentajaakin illalla väsytti. Mutta pitkässä juoksussa näen, että tällainen toiminta kannattaa. On tosi tärkeää saada lähialueiden junnut ja nuoret, miksei myös aikuiset, harjoittelemaan yhdessä, se kehittää! Samalla ajattelen, että liittotasolla ja seuroissa tämä olisi myös hyvä ymmärtää ja osoittaa toiminnalle tuki, eri muodoissa. Seuraava leiripäivä susirajalla on helmikuun alussa ja keväällä on Imatra luvannut järjestää aluekisat. Sitä ennen nähdään Vääksyssä, siellä on kuulemma koitokset.

Klaus Tefke
Joen Mawashi